Mandag troppet medlemmer fra Trondhjems Hurtigrute Venner (THV) opp ved Pir 2 i Trondheim og overrakte kaptein Eivind Lande en sølvpokal, på vegne av skipet.

MS «Lofoten» eies i dag av Hurtigruten AS, men ble i sin tid overlevert Vesteraalens Dampskibsselskab (VDS). Skipet ble bygd i 1964 ved Aker Mek. Verksted i Oslo. På pokalen, som er laget av gullsmed Morken i Trondheim og bærer 60-tallsdesign, er det inngravert et minne om 52 års seiling i Hurtigruten.

Skipet er det eldste i Hurtigruten etter at Nordstjernen (bygd 1956), ble tatt ut av aktiv tjeneste i fjor, etter 59 års sammenhengende seiling. MS «Lofoten» har plass til 400 passasjerer, hvorav 151 lugarplasser. Like før skipet fylte 50 år i 2014, gjennomgikk det en omfattende restaurering. Interiøret er i store trekk ført tilbake slik det var i 1964.

Skipet er fredet

Venneforeningen består av tidligere ansatte i Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab (NFDS) og andre med spesiell interesse for Hurtigruten. Det var primus motor i foreningen, Sven Christian Birkelund, som sto for overrekkelsen av sølvpokalen. Den skal stå i en glassmonter på sentralt sted ombord i skipet.

Birkelund forteller at han har flere gode minner fra sine mange turer med de mange hurtigruteskipene. Før gang var i 1930 da han var bare to år gammel.

- Vi vil gi honnør til kaptein Lande og Hurtigruten for at skipet er tatt så godt vare på og at interiøret er som for 52 år siden, sa Birkelund. Skipet er for øvrig fredet.

Kaptein Lande sa han var både glad og stolt over venneforeningens oppmerksomhet og la til at han ble rørt. Det er nettopp brukt mange millioner kroner på en omfattende maskinoverhaling i Danmark, så skipet vil kunne seile i enda 10 - 15 år. Skipet er så populært, ifølge Lande, at det er fullbooket for lang tid, hele året.

Har samme regularitet

Eivind Lande forteller at MS «Lofoten» er det eldste og minst av hurtigruteskipene. Likevel har skipet samme regularitet som de store skipene, som har stabilisatorer.

- Når sjøen kommer midt imot, kutter skipet sjøen bedre enn de større. I og med at dette er mye mindre, merker du sjøen på en helt annen måte. Skipes størrelse og alder gjør at det er så populært verden over. Nylig var en tysk lege med på sin 43. rundreise med MS «Lofoten», sier kapteinen, som har en spesiell interesse for gamle båter og maritim historie.

En av annen av medlemmene i venneforeningen, Gaute Myhre, sier han vil gi honnør til skip og rederi for at interiøret i MS «Lofoten» er tatt så godt vare på, og at skipet er tilbakeført så langt som mulig til slik hun var ved stabelavløpningen i 1964.

Liker ikke IKEA-båtene

Myhre har tidligere kritisert restaureringen av hurtigruteskipene «Richard With», «Nordnorge» og «Nordlys», som han mener ser ut som om interiøret er hentet fra IKEA-katalogen.

- Alle tre skipene har fått såkalt moderne interiør. Kan jeg unngå det, vil jeg aldri mer reise med disse skipene, sier Myhre.

Venneforeningen møtes én gang i måneden om bord i en av hurtigruteskipene mens de ligger til kai i Trondheim. THV ble stiftet i forbindelse med forsøket på å få MS «Harald Jarl» til Trondheim da skipet gikk ut av aktiv tjeneste. Det lyktes de ikke med. «Harald Jarl» eies i dag en av russer, er totalrenovert og går i cruisetrafikk.

MS «Ragnvald Jarl», også det et gammelt skip tilhørende Nordenfjeldske kalles «Sjøkurs» og brukes som skoleskip i Kristiansand. I fjor var det seilingsskip for NRKs sommeråpent.

I full drift: MS «Lofoten» fra 1964 har nettopp fått en motoroverhaling i Danmark og vil kunne seile i ytterligere 10 - 15 år uten ytterligere rehabilitering. Foto: Nils Toldnes