Per Magne Larsen er formerker i Statens vegvesen. Når han er ute og merker veiene opplever han at enkelte sjåfører ikke tar hensyn til de som jobber, skriver Statens vegvesen på sin Facebook-side.

- Det virker som noen ikke har tid til å vente i to sekunder. Sjåførene skal roe ned og legge seg til siden når vi kommer, men ikke alle gidder å bry seg, sier Larsen til Adresseavisen. Han setter pris på bilistene som viser hensyn.

Trailersjåfør panikkbremset

Som formerker lager Larsen de hvite merkene der det senere kommer gule streker. Han må derfor kjøre midt i veien i rundt 20 kilometer i timen, skriver Statens vegvesen i en pressemelding. Foran ham kjører en ledebil som markerer at det kommer noen bak.

En dag i sommer var han ute og merket veien på E6 sør for Berkåk. Da kom det en semitrailer midt imot ham.

- Sjåføren brydde seg ikke om ledebilen og fortsatte i like stor fart. Da han fikk se meg, panikkbremset han. Oppbremsingen var så kraftig at hengeren vred seg og kom over i motsatt kjørefelt, forteller Larsen.

- Skremt

Hengeren stoppet rett foran bilen Larsen satt i. Det satte et støkk i ham.

- Jeg ble skremt og forbannet med det samme, sier Larsen.

Vanligvis bruker de som jobber med veimerkingen å ta bilnumrene på lastebiler som kjører stygt for så å gi tilbakemelding til firmaene.

- Denne gangen rakk jeg det ikke fordi jeg ble så opptatt av å rydde opp i floken. Firmaene setter som regel pris på å få tilbakemelding hvis noen av sjåførene deres ikke kjører pent, sier Larsen.

- Er råere

Det passerer kanskje flere tusen biler stedet der han jobber på en vanlig dag. Larsen understreker at de fleste sjåførene er greie og tar hensyn.

Larsen mener måten personer oppfører seg på i trafikken har endret seg.

- Trafikken er råere nå enn den har vært tidligere. Folk er stresset og har det travelt, sier han.

Prøver å unngå kø

Veimerkeren håper at alle respekterer at de jobber på veien for å gjøre den mer trafikksikker.

- Vi jobber mye om natten for å unngå å skape så mye kø. Vi prøver å slippe forbi trafikken der vi kan når det blir kø bak oss. Vi prøver å unngå å lage kaos, sier Larsen.