Et nytt logistikknutepunkt i trondheimsregionen har vært en årelang debatt. I 2014 gikk Samferdselsdepartementet inn for at den nye knutepunktet skulle ligge sør for Trondheim, og Søberg og Torgård ble valgt som alternativ.

Les også: - Få spaden i jorda nå

Meeggen må vurderes igjen

Etter en ny runde falt valget i fjor på Torgård, men da viste oppdaterte utregninger at både Torgård og Søberg kostet mye mer enn det ble sagt tidligere i prosessen.

Derfor ble det gjort ytterligere analyser som nå har gjennomgått en ekstern kvalitetssikring uttført av Dovre Group og Transportøkonomisk institutt.

Svaret kom mandag:

* Plassering av godsterminal sør for Trondheim ser ut til å være rett.

* Tilråder å se på nærmere på trinnvis utbygging eller reduserte løsninger.

* Revurder Meeggen (Melhus) som alternativ plassering av ny terminal.

- Et steg nærmere

- Prosessen med å vedta plassering av nytt logistikknutepunkt i trondheimsregionen har tatt tid, men det er viktig for regjeringen å ha et bredt og godt grunnlag. Med den nye kvalitetssikringa er vi et steg nærmere å ta endelig stilling til plassering, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

Tidligere i år ble det klart at både opposisjon og posisjon i Sør-Trøndelag fylkesting er blitt enige om at de aksepterer en totrinnsutbygging.  Det betyr at første fase gjennomføres tidlig i Nasjonal transportplan (NTP), mellom 2018 og 2029, med en garanti for at trinn to blir gjennomført senest i perioden etter.

Enorme sprik i kostnader

Etter at hun har sett kortversjonen av rapporten er Karin Bjørkhaug (KrF), leder infrastrukturkomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune, bekymret over at Meeggen er kommet inn igjen som et alternativ.

Rapporten viser nemlig til at både Torgård, Meeggen og Søberg var med som alternative plasseringer for ny jernbaneterminal. Meeggen ble imidlertid lagt til side grunnet lav score på ikke-prissatte virkninger. «Hensynet til blant annet jordvern medførte at alternativet fikk en score lavere enn to, som var satt som en absolutt nedre grense. Metodisk fremstår det som tvilsomt å ekskludere alternativet på dette grunnlaget alene. Differansen i investeringskostnader mellom alternativene i «Delt Sør» har endret seg vesentlig. Differansen mellom Meeggen og Søberg har endret seg fra 124 mill. kr til 545 mill. kr i favør av Meeggen. Sammenlignet mot Torgård har differansen økt med nesten 3 mrd. kr i favør av Meeggen. Prisen for ikke-prissatte effekter har dermed indirekte økt kraftig fra KS1 til siste utredning. Svakheter i silingsprosessen og utvikling i kostnadsdifferanser tilsier at Meeggen bør utredes til samme nivå som Torgård og Søberg før endelig beslutning tas» heter det  rapporten.

- Ikke nærmere løsning

- Det er ikke helt sjokkerende, og vi har skjønt at det blir veldig dyrt. Jeg håper virkelig ikke dette betyr at vi rykker tilbake til start. Det er så mange ting som henger på denne beslutningen at vi alle trenger en klarhet i hvor terminalen skal være. Med denne rapporten føler jeg ikke vi er kommet nærmere ettersom Meeggen er med igjen. Det gir grunn til bekymring, sier hun.

Bystyret må bestemme seg

Gruppeleder i Høyre i Trondheim, Yngve Brox sier han ikke kjenner Meeggen-alternativet godt nok, men mener det viktigste er at rapporten fastlår at godsterminalen legges sør for byen.

-Raporten viser også at trinnvis utbygging er fornuftig. Nå er det viktig at flertallet i bystyret bestemmer seg, og slutter opp om ny godsterminal sør for byen. Vi trenger fortgang i saken nå slik at vi kan legge saken død, sier Brox.