240 kubikkmeter med betong gikk med da bunnplata til Klett betongtunell ble støpt. Dermed er entreprenøren godt i gang med første konstruksjon som skal bli en del av nyveien mellom Melhus og Trondheim.

Se dronevideo av støpearbeidene i vinduet over.

Se også: Slik blir nyveien mellom Melhus og Trondheim

Ny avkjøring

Bunnplata i kulverten ble støpt 5. september og er 70 cm tykk. Selve tunnelen blir 30 meter lang, og vil være ferdig lenge før trafikken skal ledes om på ny E6. Kulverten blir en del av avkjøringsrampen fra Melhus mot E39 og Heimdalsvegen.

Betongkulverten blir en del av avkjøringsrampen fra E6. Foto: Statens vegvesen

Les også:(krever innlogging)Her er veistubben Vegvesenet glemte

Problemområde

Like nord for denne pågår det som trolig er Norges mest omfattende kvikkleiresikringstiltak noensinne. Tre store borerigger holder på å lage 40 000 hull som fylles med kalk og sement. Dette skal stabilisere kvikkleira.

Disse skal bore 40 000 hull i området ved Klett. Foto: Terje Svaan

90 mil med hull

- Vi må stabilisere området før vi kan grave ut. Veien skal gå gjennom haugen som vi nå er i ferd med å sikre. Dette blir også en del av bæringen for veien og to nye bruer som stabiliseres på denne måten, sier Håvard Bidtnes, byggeleder i Statens vegvesen.

Det er om lag 900 000 meter med hull som bores. Bare dette arbeidet tar to år.

Håvard Bidtnes, byggeleder i Statens vegvesen. Foto: Terje Svaan

Trafikkomlegging før jul

Statens vegvesen forbereder nå første omlegging av trafikken på E6, som følge av nye anlegg. I november blir vegen lagt om ved Jaktøyen, for å gi plass til to konstruksjoner som skal bygges i dagens trasse. Like etter blir trafikken på E39 flyttet til nærmere bensinstasjonen.

Ny firefelts E6 skal stå ferdig våren 2019.

Les også: Mange av disse skal bort