Ladbare hybrider sto i oktober for 29,6 prosent og elbilene 17,4 prosent av Volkswagens nybilregistreringer.

Volkswagen hadde i oktober en markedsandel på 18,1 prosent av personbilsalget i Norge. For SUV og større biler er dieselandelen til VW stabil.

Det totale nybilsalget i Norge dreies mer og mer i retning av ladbare hybrider, der Volkswagen tar de største andelene. Uansett merke kjøper nå mer enn fire av ti en bil som helt eller delvis kan kjøre på strøm.

Dieselsalget i revers

For ikke mange årene siden kjøpte tre av fire dieselbil. Myndighetene oppmuntret til kjøp av biler med dieselbil gjennom avgiftsendringer. Men ikke lenge etter ble vi fortalt at diesel forurenser mer lokalt enn bensinbiler, og da fikk eiere av dieselbiler høre at de er miljøsvin. Nå er diesel nærmest et skjellsord.

Og det gir seg utslag på salget. I oktober var andelen diesel nede i 28,8 prosent, mot 39,6 prosent i oktober 2015.

I oktober ble det registrert 11 932 nye personbiler, mot 13 197 i oktober i fjor. Det gir en nedgang på 9,6 prosent. Det var én registreringsdag mindre i oktober i år, som normalt utgjør 500–600 biler.

Nybilsalget øker

Ifølge registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken er det i år registrert 127 807 nye personbiler, 2799 flere (+2,2 prosent) enn i samme periode i 2015. Sammenlignet med gjennomsnittet for oktober måned de ti foregående årene, er årets oktobertall 6,0 prosent høyere (+673 biler). 2016 vil med andre ord bli et godt år for bilbransjen.

Kortversjonen for nybilsalget viser at andelen ladbare personbiler øker, dieselandelen synker, næringsandelen øker betydelig, ved at flere velger privatleasing, det er fortsatt kraftig nedgang i bruktimporten og det er en mindre salgssvikt for varebiler.

Venter på budsjettvedtak

Tilbakegangen i nybilsalget i oktober kan nok skyldes at flere vil utsette bilkjøpet til statsbudsjettet for 2017 er vedtatt i Stortinget. Regjeringen har foreslått å redusere avgiften på flere modeller som en følge av at hk-avgiften fases ut. Nedgangen vil særlig komme ladbare hybrider med kraftige motorer til gode.

Dessuten venter nok mange på at det skal komme elbiler med større rekkevidde, som vil gjøre det enda mer aktuelt å kvitte seg med fossilbil. Opel Ampera -e varsler en rekkevidde på vel 40 mil. Også VW Golf, Renault Zoe og Kia Soul kommer med batterier som øker kjørelengden. Flere nye ladbare hybrider er ventet i løpet av kommende år. I dag har disse sterkt begrenset kjørelengde på bare strøm.

Golf på toppen

Suverent mest solgte bilmodell i oktober var nok en gang VW Golf. Av 858 nyregistreringer var 35 prosent ladbare hybrider, 33 prosent elektriske, 19 prosent bensin og 13 prosent diesel.

Golf topper også elbilsalget og salget av biler med bensinmotor så langt i år, med henholdsvis 4236 og 2284 biler. Men i oktober vant BMW i3 elbilsalget med hele 503 biler, mens Mazda CX-3 ble bensinvinneren med 178 biler.

VW Tiguan kom i høst med en helt ny modell, som gir utslag på registreringsstatistikken for dieselbiler. Med 1843 nyregistreringer leder Tiguan foran VW Passat som er solgt i 1713 eksemplarer. Deretter følger Skoda Octavia og Skoda Superb med henholdsvis 1698 og 1413 solgte dieselbiler ut oktober.

Toyota taper for VW

VW tok altså 18,1 prosent av personbilmarkedet i oktober. Toyota klarte heller ikke nå å ta tilbake tronen og endte opp med en markedsandel på 11,1 prosent. Deretter følger BMW, som kaprer 9,2 prosent av markedet.

Det samlede elbilsalget gikk ned 9,2 prosent i oktober sammenlignet med samme måned i fjor. Hittil i år er det registrert 19 342 nye personbiler med elmotor, mot 21 761 på samme tid i 2015, noe som gir en svikt i salget på 11,1 prosent.

Vinnerne i oktober

Dette er de mest solgte personbilene i oktober, uansett motorutrustning: 1. VW Golf (858), 2. BMW i3 (503), 3. VW Passat (487), 4. VW Tiguan (419), 5. Toyota RAV4 (385), 6. Mitsubishi Outlander (365), 7. Toyota Yaris (353), 8. Toyota Auris (339), 9. Skoda Octavia (322), 10. Nissan Leaf (321).

Ladbar: BMW X5 er en av flere luksus-SUVer som kommer som ladbar hybrid. Gunstige avgiftsregler i Norge gjør bilene til avgiftsvinnere. Også Audi, Mercedes-Benz og Volvo kommer med ladbare SUV-modeller. Foto: BMW
Øker rekkevidden: Renault Zoe kommer snart med en oppgradert batteripakke og øker rekkevidden fra 24 til 40 mil. Det gjør bilen 20 000 kroner dyrere. Foto: BENOIT TESSIER / Reuters
Plug in: Mercedes Benz E350e med ladbar hybrid. Den ble vist på bilutstillingen i Gèneve. Foto: Morten Antonsen