Selv om FM-nettet i Trøndelag ikke stenges før 8. februar neste år, er flere av tunnelene på regionens riksveier allerede uten FM-nett. Senioringeniør i Statens vegvesen, Per Arne Sesseng, bekreftet i forrige uke ovenfor Adresseavisen at blant annet tunnelene på strekingen Trondheim - Værnes nå er uten FM.

- Grunnen er at det ikke er fysisk plass til både DAB og FM i kabinettene der radiosenderne monteres, fortalte han til Adresseavisen. Statens vegvesen prioriterer ikke å bruke penger på ombygging for to måneder.

Også Marienborgtunnelen, Steinbergtunnelen samt Skansetunnelene i Trondheim er nå uten FM.

DEBATT: Hvis ikke noen tar til vettet snart, sier jeg takk for laget til Radio Norge, P4 og NRK radio

Fem ukers ventetid

- Vi pleier å ha to ukers ventetid, men nå er vi mer eller mindre fylt opp til midten av januar. Det er totalt kaos, og verre blir det, forteller butikksjef Jan Erik Elverum hos Bilradiospesialisten på Nardo.

- Vi har noen hull her og der, men vil du ha montert DAB i bilen før jul, er det bare å glemme det, det er umulig, fortsetter han, og opplyser at det nå er fem ukers ventetid for DAB-montering hos dem.

LES OGSÅ: 1000 DAB-klager på to uker

300 biler i måneden er ikke nok

- Det har eksplodert den siste tiden, og bare i november monterte vi DAB i over 300 biler. Kapasiteten her er sprengt, vi stanger hodet i taket, forteller butikksjefen, som mener at det langt fra er godt nok å montere DAB i 300 biler i måneden før FM-nettet stenges i februar.

Ifølge Vegdirektoratet var det registrert 138 551 kjøretøy i Trondheim kommune ved utgangen av 2015. Til sammen var det registrert nesten en halv million kjøretøy i de to trøndelagsfylkene ved utgangen av fjoråret.

LES OGSÅ: To millioner biler mister radiosignalet

Som julekvelden på kjerringa

- Vi trøndere er litt treige av oss. Mange tror vel fremdeles at FM-nettet ikke blir skrudd av og velger å se det an, men det kommer nok som julekvelden på kjerringa, forteller verksmester Morten Økland hos PlanetHiFi. Der merker de ikke like stor pågang på DAB-montering og tar unna det som kommer.

- Det skyldes nok at vi har god kapasitet, forklarer verksmesteren, som tror at mange også velger å streame nettradio via telefon og blåtann i bilen, i stedet for å montere nytt DAB-anlegg.

Svir av 10 000 kroner

- Det er en dritfin bil jo! unnskylder Zara Gaustad(32) seg med på spørsmål om hvorfor hun bruker 10 500 kroner på å få montert DAB i sin sølvgrå Renault Megane fra 2007.

- Jeg hører mye på musikk og nyheter på radio når jeg kjører, men det viktigste for meg var nok å få gps og ryggekamera i bilen, forteller Gaustad.

- Renaulten blir som en ny bil, nå får både den og jeg et helt annet uttrykk, ler hun i det hun forbereder seg på å vente på verkstedet i de fire timene monteringen i bilen hennes tar.

Hitra og Frøya for tur

I uke 50 og 51 skal Statens vegvesen etter planen montere DAB i tunnelene på Hitra og Frøya, men der blir det kjørt både DAB og NRK P1 i FM-nettet inntil FM skrus av i februar. Det samme skjer i Harangtunnelen og i  Fenes- og Valslagstunnelene på Fv 714, men i Perviktunnelen på Fv 714 blir det kun DAB fra uke 50 eller 51.

KOMMENTAR: Snart slås FM-nettet av. Så mye må radiolytterne betale.

Butikksjef Jan Erik Elverum(til høyre) hos Bilradiospesialisten, sier kapasiteten hos dem nå er sprengt.
Zara Gaustad svir av 10 000 kroner på DAB til sin ni år gamle Renault. Foto: Glen Musk