- I natt har man jobbet med gravemaskin på stedet. De skal rydde mer i dag, og så skal entreprenør og geologene vurdere skråningen og hvor trygt området er, sier trafikkoperatør Roger Dalsaune ved Vegtrafikksentralen tirsdag morgen.

Trafikken blir regulert med lys på stedet, og ett felt er åpent. Geologer skal undersøke stedet på nytt tirsdag morgen.

- Veien er åpen med lysregulering, men gang- og sykkelveien er fortsatt stengt, sier Dalsaune.

10-15 meter bredt

E6 ble stengt sør for Horg i Melhus på grunn av ras mandag ettermiddag, like før klokken 17.

Klokken 17.10 kom det melding om at en bil hadde kjørt inn i raset. Ingen personer ble skadd, men bilen fikk materielle skader.

- Dette var første bil på stedet, og de som meldte til 112, skriver politiet.

Raset er anslått til å være 10 til 15 meter bredt. Meteorologisk institutt har varslet en ny runde med kraftig nedbør onsdag.

- Med mildt vær og regn fra onsdagen kan vi komme i samme situasjon som vi har sett de siste dagene, sier regionsjef Kari Øvrelid i Norges vassdrags- og energidirektorat.

Tungtransport kan passere

Flere andre veier i Sør-Trøndelag var også stengt da E6 ble stengt, og dette medførte at flere omkjøringsmuligheter måtte benyttes.

Etter at lysreguleringen kom på plass, kan også tungtransport kan passere skredstedet.

Kjørte av veien

Like før klokken 20 mandag kveld meldte politiet at en av omkjøringsveiene, fylkesvei 700/E39 gjennom Orkdal, kunne åpne for trafikk igjen.

- Men ifølge sjåfører er føret dårlig. Skal du kjøre her, må du være skikkelig skodd, sier operasjonsleder Ebbe Kimo i Trøndelag politidistrikt.

I 19-tiden kom det melding om at omkjøringsveien på vestsiden av Gaula var sperret. Politiet dirigerte trafikken, og større biler måtte snu.

Det skal også ha vært enkelte mindre biler som har kjørt av veien, men som har fått hjelp fra andre på veien igjen.

Politiet dirigerer trafikken forbi stedet. Større biler må snu, fordi det blir for trangt.
Et polsk vogntog har kjørt av veien.
Skredet førte til lange køer på E6. Foto: Helge Voll Hustad