Tirsdag klokken 12:00 ble bomstasjonene på E39 mellom Klett og Orkanger skrudd av. Bilistene skal heretter slippe å betale bompenger for å kjøre på strekningen.
Men kanskje ikke i all fremtid. Denne uken starter nemlig Statens vegvesen et såkalt forprosjekt med tanke på utvidelse til fire felts motorveg på strekningen.
- E6 sør vil trolig bli prioritert høyere enn i dag
Solvik-Olsen lover fire felt på denne veistubben i Melhus
- Vil bli behov for fire felt
- Vi ser at det i fremtiden vil bli behov for fire felt på strekningen mellom Klett og Orkanger. Dette på grunn av trafikkmengde og på grunn av sikkerheten i tunnelene, sier Kjetil Strand som er strategisjef i Statens vegvesen region Midt.
I forprosjektet skal Statens vegvesen vurdere hvordan man skal få på plass en firefelts motorveg.
- Vi vil se på hvilken standard det bør legges opp til, og hvor mye plass vegen vil ta. Det skjer en arealutvikling i området, og det er viktig for oss å tydeliggjøre plassbehovet, sier Strand.
- Ikke vits i å tippe når Sluppenbrua står klar
SE OGSÅ: Slik blir fartsgrensene på de nye veiene sør for Trondheim
- Rart om det ikke blir bompenger
En eventuell firefeltsveg på strekningen mellom Klett og Thamshavn er omtalt i flere rapporter fra Statens vegvesen, blant annet i Riksvegutredningen som kom i 2015. Her anslås det at det vil koste 5,4 milliarder å få fire felt på stekningen.
Og blir det utbygging må trolig bilistene punge ut igjen.
- Ja, det vil være rart om man ikke skulle ha bompengeinnkreving, men det blir nok en ganske lang bompengefri periode før man starter med prosjektet, sier Strand.
- Når tror du det kan bli aktuelt med ny vegutbygging på strekningen?
- Jeg tror fort det vil ta 20 år før dette blir aktuelt. Men det er viktig på være tidlig ute med å klargjøre arealbehov, sier han.
SE OGSÅ: Se den vanvittige forbikjøringen på E6
Trolig ikke 110 km/t på ny motorveg
Strategisjefen tror ikke en firefelts motorveg mellom Klett og Orkanger vil få 110 kilometer i timen som fartsgrense. Dette til tross for at anbefalt standard for nye norske motorveger med mye trafikk tilsier 110 km/t.
- Mange steder går man for 110 kilometer i timen for firefeltsveger. Men da risikerer vi å ikke få brukt så mye av dagens veg. Det er mye rimeligere å bygge to nye felt ved siden av dagens vei, enn å bygge en helt ny veg, sier Strand.
Også på E6 mellom Ranheim og Værnes skal veien bygges med lavere standard enn det som er anbefalt.
- Det kan fort bli et tilsvarende opplegg som på E6 mellom Ranheim og Værnes, der vi endte opp med 90 kilometer i timen, sier Strand.
Vegutbygging mellom Klett og Orkanger er også omtalt i den såkalte motorvegplanen som samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har bestilt i forbindelse ny Nasjonal transportplan. I denne planen tas det til orde for 90 kilometer i timen på strekningen.