- Nå starter arbeidene med ny E6 igjennom Soknedal for fullt. De første maskinene er allerede i gang, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen.

Øverst i denne artikkelen kan du se en helt ny animasjonsvideo av hvordan den nye veien skal se ut når den er ferdig.

Ikke motorveistandard

- Vi skal bygge totalt 6,5 kilometer med ny E6. En viktig del av prosjektet er en ny tunnel på 3,5 kilometer forbi Soknedal sentrum, sier Johnsen.

Den nye veien skal imidlertid ikke bygges med «motorveg»-standard, noe som krever minst fire kjørefelt.

- Vi bygger ikke fire felt nå, fordi trafikktallene ikke tilsier dette. Veien blir imidlertid forberedt med tanke på at vi skal kunne komme tilbake å utvide til firefelts vei når trafikkmengden tilsier det, sier Johnsen.

Nye E6 forbi Soknedal blir bygget med delvis to og delvis tre kjørefelt.

- Utenfor tunnelen bygger vi tofelts vei med midtdeler og forbikjøringsfelt. Inne i tunnelen blir det tofelts vei uten midtdeler, men her bygger vi et såkalt midtfelt som innebærer at det er et felt på 1 meter mellom kjørefeltene, sier Johnsen.

Prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen. Foto: Morten Antonsen

Johnsen understreker veien blir avkjørselsfri, noe som innebærer at det ikke blir direkte avkjøring fra veien til hus eller bensinstasjoner. Alle av- og påkjøringer vil foregå i toplanskryss.

SE VIDEO: Bli med å «prøvekjør» nye E6 på Tiller

Blir tryggere og raskere

Den nye veien forbi Soknedal blir både raskere og tryggere enn dagens E6 på strekningen, ifølge prosjektlederen.

- Den nye traseen blir 1 kilometer kortere enn dagens E6-trasé på strekningen. I tillegg bygges veien for å tåle hastigheter på 80 og 90 kilometer i timen, dagens E6 er skiltet med 50 og 70. Dagens E6 på strekningen er den delen av E6 sør for Støren som har aller dårligst standard, den nye veien blir langt mer trafikksikker. Dette er en sårt tiltrengt utbedring, sier Johnsen.

Prosjektlederen understreker også at prosjektet vil ha store fordeler for lokalbefolkningen i Soknedal. Både fordi tungtrafikken blir flyttet ut i Soknedal sentrum, og fordi det samtidig med den nye veien også skal bygges nye gang- og sykkelveier og støyskjermingstiltak.

- Åpner for trafikk i 2020

Det første som skal bygges i forbindelse med prosjektet er en ny midlertidig bru. Denne skal skåne Soknedal sentrum for trafikk. Om en måneds tid starter sprengningsarbeidene i forbindelse med den nye tunnelen.

- Hele den nye E6-traseen forbi Soknedal vi åpne for trafikk høsten 2020. Den delen av veien som ligger sør for tunnelen regner vi imidlertid med å kunne åpne allerede høsten 2019, sier Johsen.

I forbindelse med arbeidene med nye E6 vil fylkesvei 651 i Soknedal bli stengt fra 9. oktober til 19. november. Omkjøring vil i følge Statens vegvesen bli skiltet. Les mer om stengingen og omkjøringsmulighetene på Statens vegvesens nettsider.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter