Fylkestinget i Trøndelag skal torsdag avgjøre om AtB i Trondheim skal overta ansvaret for all kollektivtrafikk i Trøndelag, og om antallet takstsoner skal reduseres fra 800 til 11.

- Må vedtas nå

Mjøen sier dette betyr litt dyrere billetter for folk i Trondheim og langt billigere billetter for dem som bor ute i distriktene.

- Men det haster. For at det skal være mulig å innføre et felles sone- og takstmodell fra 1. Januar 2018, må politikerne vedta saken på fylkestinget denne uka, sier fylkesrådmann Odd Inge Mjøen.

Elektronisk billett for alle

Mjøen understreker at antallet takstsoner er helt avgjørende for at hele Trøndelag skal få tilgang til elektronisk billett.

- Dette blir umulig å håndtere dersom man ikke reduserer antallet takstsoner. Jeg tror publikum ønsker å bli betjent elektronisk gjennom smarttelefonen uansett hvor man er i Trøndelag. Vi er likeverdige borgere og vi må gjøre slike grep for å knytte regionen sammen, mener Mjøen.

Legger ti mill. i potten

Fylkestinget vil imidlertid ta forbehold om at det i møtet i desember forelegges en analyse som belyser økonomisk risiko for fylkeskommunen ved å innføre ny prismodell, samt en tilfredsstillende oversikt over mulige risikoreduserende og konsekvensreduserende tiltak fylkeskommunen vil kunne iverksette.

Fylkesordfører Tore O. Sandvik sier det handler om å ta ut effekter av sammenslåingen.

- Vi legger fem til ti millioner i potten for å få dette til. I Trondheim blir det bare en prisjustering, mens det blir mye billigere å kjøre buss på bygda. Det sier seg selv at det er mye lettere å ha 11 soner enn 800. Busstilbudet blir mye mer tilgjengelig og lettvint for dem som bor lenger unna, og det blir lettere å lage billettyper som både er billigere og enklere å forstå. Nå kan vi få mobilbillett for alle trøndere, men det krever selvsagt en enklere struktur.

Kan lære av hverandre

Sandvik mener man kan høste erfaringer fra begge fylker.

- AtB har lang erfaring og er et av de mest moderne kollektivselskapene i Norden. Jeg tror AtB har mye å gi nordtrønderne samtidig som AtB har noe å lære av det man har hold på med i Nord-Trøndelag. Jeg tror det er en god løsning at AtB overtar ansvaret for all kollektivtrafikk i Trøndelag. sier Sandvik.

Historisk fylkesting

Denne uka samles Trøndelag for første gang på over 200 år når Trøndelag får felles fylkesting. Det skjer på historiske Stiklestad hvor det skal velges fylkesordfører, fylkesvaraordfører og medlemmer til fylkesutvalg og i de nye hovedutvalgene.

Den nye regionen vil få sitt administrative hovedsete i Steinkjer, mens fylkesordføreren skal sitte i Trondheim.

Når Trøndelag samles blir det Norges nest største fylke i areal, med sine drøye 41.000 kvadratkilometer. Samtidig blir Trøndelag landets femte mest folkerike fylke.

Livskraft, bærekraft og konkurransekraft

Fylkestingene i begge trøndelagsfylkene har skissert følgende hovedmål for sammenslåingen:

En region med livskraft, bærekraft og konkurransekraft.

Etablere et nytt fylke og ny folkevalgt region, hvor fylkesnivåets ressurser og innsats kan organiseres på en mer helhetlig måte for å fremme Trøndelags samfunns- og næringsmessige utvikling.

Gi bedre muligheter til å sikre en balansert utvikling i Trøndelag, til å fremme Trøndelag som en attraktiv region, og gjøre regionen bedre i stand til å ta på seg nye oppgaver.

Gi Trøndelag tyngde på den nasjonale arena, for å sikre regionen en rettmessig andel av statlige ressurser, etableringer, prosjekter osv.

Sikre og videreutvikle kvalitet i regionens tjenester til innbyggerne.