Stian og kona er begge studenter i Trøndelag. Etter flere år med dårlige biler, bestemte de seg for å kjøpe en mer skikkelig bil og valget falt på en Volkswagen Golf 2012-modell. Bilen ble anskaffet i mai 2016 og etter ett år skulle den oppgraderes som følge av at Volkswagen hadde jukset med utslippsdata.

Denne oppgraderingen er kalt EA189.

- Vi er mange bileiere som opplever til dels store problemer etter oppgraderingen EA189 etter utslippsjukset til Volkswagen. Problemene er i stor grad rykking under kjøring, økt drivstofforbruk, utskiftning av EGR-ventil og oftere regenerering av partikkelfilteret, forteller Stian Dyrø Gullvåg, som bor i Malvik.

Stian Dyrø Gullvåg er ikke fornøyd med Møller bil etter at han fikk oppgradert bruktbilen sin.

Storaksjon for å rette opp

Det var i september 2015 at det ble avslørt at Volkswagen hadde installert programvare i millioner av biler slik at de viste lavere utslipp under tester.

Volkswagen innrømmet i 2015 at de hadde installert programvare i 11 millioner dieselbiler som førte til at bilene viste kunstig lave utslipp ved testing.

Tall fra importøren Harald Møller AS viser at 68 000 Volkswagen i Norge har vært inne og fått oppgradert programvaren. 14 000 gjenstår.

Les også: Kaller tilbake 147.139 biler i Norge

Når det gjelder alle bilmerker som skal igjennom oppgraderingen er tallet totalt 127 000 oppgraderte og 33 000 gjenstår.

Les også: Venter at norske biler blir innkalt til verksted

- Klarte nesten ikke å parkere bilen

- Vi merket rykkingen da vi kjørte ut av verkstedet. Kona har opplevd at hun nesten ikke klarte å parkere bilen ved butikken på grunn av rykkingen og under en tur til Hamar var det slik at vi nesten ikke kom oss opp en bakke. Jeg kunne slått meg til ro med at jeg har vært uheldig med akkurat min bil, men via grupper på Facebook ser jeg at det er mange andre som sliter med det samme. Og så er det er påfallende at rykkingen kom etter oppgraderingen, sier Dyrø Gullvåg.

Han mener Møllergruppen flytter ansvaret for reparasjonene som blir nødvendige i etterkant av oppgraderingen over på forbrukerne.

Les også: Har din bil fuskemotor?

- Ikke relatert til oppgraderingen

- Jeg har snakket med mine kolleger som har holdt i denne saken. Både forhandler og teknisk avdeling hos importør har kommet frem til: Feilene kunden klager på er ikke relatert til EA189. Det klages på svinghjul og DSG girkasse (sannsynlig feil i mecatronic). Det er funnet en feilkode på en sensor som overvåker svinghjulet, sier kommunikasjonssjef i Harald Møller AS, Anita Svanes.

På generelt grunnlag sier hun at de har svært gode «goodwillordninger» i alle tilfeller der EA189-oppgraderingene er gjort og kundene i etterkant påberoper seg feil.

Les også: - Vi lever av tillit fra kundene

- Sikkert å oppgradere

- Kundene kan være helt trygge på at det er sikkert å ta oppgraderingen. Ordningen er tydelig beskrevet i informasjonen som ligger på vår hjemmeside, sier kommunikasjonssjef Anita Svanes .

Biler med feil og mangler før oppgradering

- Så er det noen få tilfeller hvor det er registrert feil på motoren før oppgraderingen. Da bør feilen utbedres før oppgraderingen, og spesielt ved feil på en viktig avgassrelatert komponent som EGR-ventil. Dette gjelder for alle motorstyringsoppgraderinger, ikke bare EA189, sier Svanes.

Status oppgradering EA189

Hun sier at oppgraderingene går svært bra i Norge.

- Vi er blant de landene som er lengst fremme i Europa når det gjelder gjennomføringsgrad. Vi har per nå en gjennomføringsgrad på 77%, og hele 81% på Volkswagen. Vi er svært opptatt av at våre kunder skal være fornøyde og måler tilfredsheten etter at kundene har hatt bilen inne til oppgradering. Kundene gir oss i snitt en score på 9, der 10 er best, sier Svanes.

Et 10-talls klager

- Vi har registrert et10-talls klager knyttet til EA189 som vi har forsøkt å løse på en best mulig måte i samarbeid med kundene. Av den grunn kjenner vi oss ikke igjen i antall henvendelser som nevnes av NAF i en sak i Finansavisen for en måneds tid siden, og vi har hatt dialog med NAF om dette. Også fra Forbrukerrådet hører vi at antallet henvendelser om saken er lavt, sier Svanes.

- Løpende dialog

- Vi har løpende dialog med Forbrukerrådet, Vegdirektoratet og NAF. Vi har vært opptatt av åpenhet og transparens fra første dag i saken. Derfor har vi lagt ut all relevant informasjon tilgjengelig for kundene på våre nettsider. I tillegg er vi tilgjengelige for våre kunder alle dager i uken gjennom vårt sentrale kundesenter.

Vi har hatt møte med NAF for å få til et samarbeid mellom NAFs kundesenter og vårt kundesenter, for å kunne besvare henvendelser relatert til EA189, sier Svanes.