I 2013 ble det ble meldt om 2068 uønskede hendelser med pasientskader eller nestenuhell.

I år ligger på prognosen på cirka 2500. Det er 1000 flere innmeldinger enn for to år siden.

- Økningen i antall meldinger er ønskelig, sier Nils Kvernmo, administrerende direktør ved St. Olavs Hospital til adressa.no.

Gjennom et journalgranskningssystem har ledelsen ved St. Olav anslått at det skjer uønskede hendelser i cirka 10 prosent av pasientoppholdene ved sykehuset. Med 60 000 innleggelser i året, betyr det omtrent 6000 uønskede hendelser.

- Sannsynligvis blir bare halvparten av de uønskede hendelsene vi har, meldt inn. Vi har derfor en vei å gå, og vi ønsker å få enda flere av de uønskede hendelsene som blir gjort på bordet, slik at vi kan lære av dem, sier Kvernmo.

Antall meldinger femdoblet

85 prosent av meldingene om uønskede hendelser ble oversendt Kunnskapssenteret.

I 2013 mottok Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten (Kunnskapssenteret) 9540 meldinger om uønskede hendelser i spesialhelsetjenesten som førte eller kunne ført til betydelige personskader på pasient.

Det er cirka fem ganger så mange meldinger som kom til Helsetilsynet tidligere år.

Flere melder fra om «nesten-uhell», og innmeldingen skjer raskere enn før.

17 prosent gjaldt fall

Av de uønskede hendelsene som er meldt inn til Kunnskapssenteret, dreier 32 prosent seg om hendelser der prosedyrer ikke ble utført på anbefalt tidspunkt, at det ble utført feil prosedyre eller at prosedyrene ble utført på feil måte.

I 19 prosent av tilfellene handler meldingene om feil knyttet til legemidler. Mens 17 prosent av de uønskede hendelsene gjaldt fall fra seng eller toalett.

- Bedre meldekultur

Øystein Flesland, leder ved seksjon for meldesystemer ved Kunnskapssenteret, sier at økningen i antall meldinger gjelder alle helseregionene.

- Det tyder på at det er blitt en bedre meldekultur i spesialhelsetjenesten, sier Flesland til adressa.no.

I 2012 overtok Kunnskapssenteret ansvaret for håndtering av uønskede hendelser i spesialisthelsetjenesten fra Helsetilsynet.

En av intensjonene var å få en betydelig økning i antall meldinger om uønskede hendelser ved å skille meldeordningen fra sanksjonsmyndighetene.

- Vi ser økningen som positiv. Det betyr ikke at sykehusene er blitt dårligere, det viser heller at de er blitt flinkere til å oppdage uønskede hendelser, og til å melde fra og lære av det som har skjedd, sier Flesland.

Han tror årsaken til den enorme økningen skyldes at sykehusene er godt informert om den nye meldeordningen, at sykehusene har forenklet rutinene for å melde fra, og at hver enkelt helsearbeider i større grad enn før, vurderer om en hendelse bør innrapporteres.

Fri for sanksjoner

Meldeordningen ved Kunnskapssenteret er fri for sanksjoner. Det er spesialhelsetjenesten selv som vurderer om uønskede hendelser rapporteres inn til kun Kunnskapssenteret, eller om en hendelse er så alvorlig at den bør rapporteres inn til både Kunnskapssenteret og Helsetilsynet.

- I enkelte tilfeller, hvis det ikke fremgår at ikke Helsetilsynet er varslet, kan vi komme med en oppfordring om å vurdere om ikke tilsynet bør varsles, sier Flesland.