23 millioner har blitt fordelt av Transnova på 70 nye ladestasjoner samt oppgradering av tre eksisterende stasjoner. 36 av nyetableringene tilbyr hurtiglading, mens 34 av nyetableringene er fleksiladere.

Det ble søkt om tilsammen 57 millioner kroner fordelt på 234 etableringer.

Fem nye i Sør-Trøndelag

Her kommer de nye ladestasjonene i Sør-Trøndelag:

Fagerhaug: Ishavsveien AS, FagerhaugRennebu: EV Power AS, Berkåk senterStøren: EV Power AS, Svartøya 15BTrondheim: Statoil Fuel & Retail AS, Torbjørn Bratts vei 13Trondheim: EV Power AS, Edvard Griegs gate

En tredjedel av midlene går til etableringer i vegforbindelser ved nasjonale transportkorridorer, mens to tredjedeler gårtil etablering i byområdet eller rekkeviddeforlengninger rundt byområdene.

Søknadene ble prioritert i hvordan grad de oppfyller kravene i utlysningen.

Hordaland flest - Nord-Trøndelag ingen

Hordaland fikk flest områder med ladestasjoner med syv stykker.

Slik fordeles de resterende ladestasjonene på antall områder i fylkene: Oppland 6, Nordland 5, Østfold 3, Møre og Romsdal 3, Vestfold 2, Troms 2, Rogaland 2, Aust-Agder 2, Buskerud 2, Akershus 1, Sogn og Fjordane 1 og Telemark 1.

Transnova har definert byområder som Norges 30 største tettsteder, og mener at rekkeviddeforlengninger rundt byområder kan etableres inntil 70 kilometer fra byområdene.

Transnova sin forklaring på forskjellen mellom hurtiglading og fleksilading:

Med hurtiglading menes lading over 22 kw. I alle etableringene det her er gitt tilsagn til dreier det seg om 43 kw til 50 kw. Med fleksilading menes lading inntil 22 kw. Hvor stor effekt man kan ta varierer med forskjellige bilmodeller. For nærmere informasjon om de ulike formene for lading, se transnova.no/ladestrategi