Navs bedriftsundersøkelse for månedene februar, mars og april i år viser at det er størst mangel på arbeidskraft innen sjåføryrker i Sør-Trøndelag.

(Se hele listen nederst i artikkelen)

- Bedrifter tar kontakt med oss, og vi frembringer personen som dekker bedriftens kvalifikasjoner. Bedriftsundersøkelsen viser at det er mangel på arbeidskraft innen sjåfører, og slik har det vært i mange år, sier seniorrådgiver i Nav, Geir Arntzen.

- Hvorfor er det slik?

- Grunnen kan til dels være at det utdannes for lite folk, og at det kanskje ikke er attraktivt nok. Det er ikke dermed sagt det er lavstatus, men at det er vanskelig å rekruttere folk. Sjåfører har vært mangelvare i mange år, sier seniorrådgiver i Nav, Geir Arntzen.

Dyrere førerkort

I en undersøkelse utført av Adresseavisen, får bussjåfør og lastebilsjåfør henholdsvis en 8.- og 10.-plass når det gjelder antall stemmer over hvilke yrker som anses som lavstatusyrker i dag.

Regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund, Trøndelag, Roar Melum mener det er prisen som skremmer folk fra yrket. Etter at kravet til 140 timer yrkessjåførkurs kom er det blitt veldig mye dyrere å bli sjåfør.

- Hvis du ikke har utdanningen, men vil bli vogntogsjåfør har det en prislapp på cirka 120 000 kroner. Det er mye penger på kort tid, sier han.

- Høy interesse

For få år siden ble det skrevet mye om den store mangelen på sjåfører i Norge. Den gjelder altså fortsatt, men trenden er i ferd med å snu. I alle fall i Trøndelag hevder Melum.

- I fjor ble det utdannet 62 yrkessjåfører, og søkermassen lå fire ganger det faktiske antallet som er tatt inn. Det viser at interessen er høy. Vi har jobbet hardt for å heve statusen på yrket, og jobber tett med næringen for å heve utdanningen, og tilføre flere kvaliteter som er etterspurt hos bedriftene, sier han.

LES OGSÅ: - Det er en drittjobb, men jeg trives, sier Anne-Merete

Oppgjør med næringen

Melum er også opptatt av at bilene og utstyr har blitt meget avanserte og at investeringene er store.

- Dette stiller høye krav til sjåførene. Ikke mange yrkesgrupper får tildelt et arbeidsverktøy til flere millioner første dag på jobb, sier han.

- Har du vært redd for at sjåføryrket skal bli sett på som lavstatus?

- Vi har tatt et oppgjør med nettopp det fordi næringen selv ikke har gjort mye for å slippe det stempelet. Vi skryter ikke av jobben vi gjør, og hva vi er gode til. Men dette har vi jobbet bevisst med, og fått opp selvtilliten og troen til sjåførene. Og det gjør vi gjennom kvalitet og holdninger, sier Melum.

- Lite langtransport

Han advarer likevel mot å bruke den økte etterspørselen på sjåførkursene som en sovepute.

- Det er stadig økende etterspørsel av transporttjenester, og oppdragsmengden øker i takt med befolkningen. Alt vi bestiller på nett – som gjerne markedsføres med gratis transport og leveringstid på to-tre dager til kunde -  genererer enormt med trafikk. Mange tror sjåfører handler om langtransport og store lastebiler. Men det er bare en liten del. Det meste går på distribusjon og lokaltrafikk. 95 prosent av kjørte kilometer med lastebil i Norge er under ti mil. Da skjønner du hvor lite langtransport det er, forklarer han.

- Stolt rase

Administrerende direktør i Nettbuss Midt-Norge AS, Snorre F. Furberg er enig i at veien og prisen til førerkortet har en betydning. Han kjenner seg ikke igjen av et eventuelt lavstatusstempel.

- Det har aldri slått meg at noen bussjåfører mener det er lavstatus, og jeg har aldri tenkt tanken selv en gang. Det er en ganske så stolt rase, og det bærer dem preg av, sier han.

- Søker mer aktivt

- Er det for få bussjåfører?

- Det er ikke mangel, og vi har alltid levert sjåfører som tilfredsstiller kravene. Men vi merker at vi er nødt til å jobbe litt mer for å skaffe sjåfører nå enn før.  Vi søker mer aktivt ut, og bistår med hjelp til etterutdanning, og oppgradering av førerkort, sier han.

Ifølge Furberg er mange av dagens bussjåfører pensjonerte politi,- og brannfolk som gjerne vil jobbe ytterligere noen år. I tillegg kjøres bussene blant annet av kulturfolk som vil tjene mer penger, og folk som har høyere utdanning, men som ønsker en mer strukturert arbeidsdag.

Her er listen over yrker det er mangel på arbeidskraft ifølge Navs bedriftsundersøkelse fra i vinter:

  • Lastebil- og trailersjåfører

  • Bussjåfører og trikkeførere

  • Anleggsmaskinførere

  • Kokker

  • Sykepleiere

  • Servitører

  • Andre håndverkere

  • Andre montører

  • Elektrikere

  • Anleggsmaskin- og industrimekanikere

  • Montører av mekaniske produkter

  • Andre ingeniører

  • Betongarbeidere

  • Andre administrative ledere

  • Revisorer, regnskapsrådgivere

  • Bil-, drosje- og varebilførere

  • Førskolelærere

  • Finans- og investeringsrådgivere

  • Grunnskolelærere

  • Bygningsingeniører