Dette kommer frem i fylkesrådmannens budsjettforslag for 2015 som ble lagt frem i dag.
I tillegg til omfattende kutt i utgiftene, kreves det også at AtB skal øke inntektene sine.
- Driften av kollektivtrafikken må ha et kostnadsnivå som er tilpasset den totale økonomien i fylkeskommunen. AtB må derfor redusere kostnadene, samtidig som de øker inntektene, med 80 millioner i 2015. Dette er en krevende prosess for selskapet, sier fylkesrådmann Odd Inge Mjøen i en pressemelding.
- Vellykket krafttak
Sør-Trøndelag fylkeskommune har de siste årene satset stort for å heve kvaliteten på kollektivtrafikken.
I 2013 var det tilskuddet til kollektivtrafikken 250 millioner kroner mer enn i 2008.
- Det har vært et fylkeskommunalt krafttak, og det har vært vellykket, mener fylkesrådmannen.
For å bygge opp igjen fylkeskassen etter investeringene, foreslås det altså at økonomien hos busselskapet skjerpes inn.
Framtidens planer
I budsjettforslaget blir det luftet planer for fremtiden.
Fylkestinget skal i desember ta stilling til prosjektet «Fremtidens kollektivtrafikk».
Formålet er å forberede seg på utfordringer som kollektivtrafikken vil møte de neste ti årene.
I prosjektet skal man se nærmere på hvor man kan legge nye bussdepot i Trondheim, hvordan rutetilbudet skal være og andre driftsspørsmål.
Det vil også bli diskutert mulighetene for en ny «superbuss» i Trondheim.