Bloggeren Kathi Kamleitner mener det viktigste er å beholde integriteten og være ærlig i anbefalingene sine. Foto: privat

Bloggeren Kathi Kamleitner, som skriver for blant annet Travelettes.net, har nylig vært i Trondheim og Røros, og den første bloggposten om hennes norske opplevelser ble publisert med tittelen «26 awesome things to do in Trondheim».

I bloggen kommer det tydelig frem at hun er invitert av Trøndelag reiseliv. Digital markedsfører Didrich Haugskott-Westgård ved Trøndelag reiseliv bekrefter at de har sendt ut invitasjoner til flere bloggere, og Kamleitner er blant dem som takket ja til invitasjonen.

- Dette er et prosjekt som startet for noen år tilbake, og målet var å få en del kjente og troverdige reisebloggere til å komme hit. Vi er fornøyd med resultatet, sier han.

Har funnet bloggerne selv

De fleste har dratt til enten Trondheim eller Røros og fått presentert et spesialsydd opplegg i regi Trøndelag reiseliv. Seks-syv bloggere har vært på besøk i Trøndelag det siste året. Haugskott-Westgård forteller at de selv har funnet frem til bloggerne de ville invitere. De ønsket høy kvalitet på bloggen, en viss fartstid som blogger og en god del faste lesere.

- Vi har samarbeidet med næringslivsaktører og destinasjonsselskapene i Trøndelag. Sammen har vi betalt transport, overnatting og opplevelser, opplyser Haugskott-Westgård.

Han er likevel tydelig på at ingen av bloggerne har fått noen krav på hva eller hvor mye de skal skrive om destinasjonen.

- Vi legger ingen føringer på hva de skal skrive. Vi legger opp et program basert på deres interesser og ønsker, og det er også lagt inn tid til eget bruk, forklarer han.

Deles i sosiale medier

- Hvorfor vil dere betale for at bloggere skal komme til Trøndelag?

- Dette er som en hvilken som helst pressetur, og har like stor verdi som en redaksjonell omtale. Bloggerne har ofte stor troverdighet, de er synlige i lang tid og bloggpostene deles i alle slags sosiale kanaler, sier Haugskott-Westgård.

- Kan det være problematiske sider ved at dere betaler bloggere for å komme hit?

- Vi hadde ikke klart å få bloggere til Trøndelag hvis de hadde betalt selv. Dette er en helt vanlig måte å gjøre det på, og de ville takket ja til andre lignende invitasjoner andre steder i Norge, forklarer han.

- Kan bloggerne føle seg forpliktet til å skrive positivt om et sted når de får hele regningen betalt?

- Det er vanskelig å si. Vi er veldig tydelige på at de må formidle sine inntrykk på sin måte. Det kan godt hende noen føler seg forpliktet til å skryte, men jeg tror de er oppriktige, sier Haugskott-Westgård.

Blogg med 100 000 lesere

Bloggeren Kathi Kamleitner bor for tiden i Glasgow, og hun forteller til adressa.no at hun alltid har vært fascinert av Norge etter å ha vært på en cruisetur i Norge for noen år tilbake.

- Jeg husker Trondheim som en vakker by, og jeg ville gjerne dra tilbake. Derfor sa jeg ja til invitasjonen på vegne av Travelettes.net, forteller hun.

Hun forteller videre at hun hadde en flott tur i Trøndelag. Hun møtte vennlige mennesker, spiste god mat og nøt alle de ulike aktivitetene som Trøndelag kunne tilby. Dette kommer også tydelig frem av bloggen, hvor hun skryter av Ladestien, Rockheim og Nidarosdomen. Travelettes.net har nesten 70 000 medlemmer på Facebook og rundt 100 000 lesere hver måned.

- I bytte for vårt arbeid med tekst og bilder kan et turistkontor legge til rette for at vi får undersøkt en region. Dette kan bety at vi får flybilletter, hotell og måltider, men det er ikke alltid det følger med. Vårt mål er å oppdage en region for våre lesere og komme tilbake med de beste tipsene, forklarer bloggeren.

- Integriteten er viktigst

- Føler du innimellom at du bør si noe positivt om et sted når turen er organisert av for eksempel et turistkontor?

- Vår integritet og lojalitet til våre lesere er det viktigste. Jeg ville aldri anbefalt noe hvis jeg ikke var fornøyd med opplevelsen selv. Forpliktelsen er derfor å være åpen og gi et ærlig og reflektert bilde av stedet. Blogging handler kun om autentisitet og personlighet, og det er ikke det samme som reklame, fastslår Kamleitner.

Digital markedsfører Didrich Haugskott-Westgård ved Trøndelag reiseliv anslår at Kamleitners transport, overnatting og opplevelser hadde en verdi på rundt 10 000 kroner.

- I fremtiden vil vi jobbe videre med denne type strategi. Vi ser at det bærer gode frukter, forteller han.

Han nevner følgende bloggere som har skrevet om Trøndelag:

Whitney Love, amerikaner bosatt i Stavanger:

http://thanksforthefood.com/food-safari-roros/

http://thanksforthefood.com/where-to-eat-in-trondheim/

David Nikel, brite bosatt i Trondheim:

http://www.lifeinnorway.net/2013/04/the-salmon-rivers-of-trondelag

http://www.lifeinnorway.net/2013/04/a-day-and-night-in-a-mountain-cabin

http://www.lifeinnorway.net/2013/04/lost-in-the-mountains

http://www.lifeinnorway.net/2013/04/interview-with-kristian-nesser-life-in-small-town-norway

http://www.lifeinnorway.net/2013/12/roros-winter-wonderland

http://www.lifeinnorway.net/2014/01/robin-schellenberg-roros-potteriet

Claudia van Tunen, nederlandsk:

http://www.backpackgek.nl/wat-deden-wij-nog-meer-in-roros/

Kathi Kamleitner, østerriker bosatt i Glasgow:

http://www.travelettes.net/26-awesome-things-to-do-in-trondheim/

Carla Chloe, dansk:

http://carlachloe.dk/roeros-er-en-by-i-norge-som-jeg-nu-har-besoegt/

Blogger fra Russland (et utvalg bloggposter)

http://foto-travel.net/2014/09/bog-sozdaval-norvegiyu-bez-tsirkulya-i-lineyki#more-9387

http://foto-travel.net/2014/09/podarok-inoplanetyan#more-9418

http://foto-travel.net/2014/09/dom-silnyih-v-uste-nida#more-9437