Verkstedet i Trondheim bruker et lakkeringsfirma i Malvik, og mens Bjørgans bil ble fraktet til Malvik med en biltransportør, ble brikken hans registrert i de fire passeringspunktene tur retur.

Følg adressa.no på Facebook

Fraktet i lukket tilhenger

- Jeg spurte på verkstedet da jeg leverte bilen, om jeg kunne bli belastet. Der mente de at det har forekommet tidligere, men at nå transporteres bilene inne i lukket tilhenger, så nå skulle det ikke være noe problem lenger.

Det stemte altså ikke, og Bjørgan ble belastet for fire bompasseringer i forbindelse med transporten til lakkering.

- Det kostet 72 kroner, men det er jo ikke pengene som irriterer meg, det er selve systemet. De har en veldig spesiell måte å tjene penger på, sier han.

Klagen avvist

Bjørgan sendte klage til Trøndelag bomveiselskap, i den tro at det hadde skjedd en feil.

- Det er jo for ille at man skal bli belastet når man er med på et lass, sier Bjørgan.

Svaret på klagen kom allerede dagen etterpå, men beskjed om at saken var avvist og henlagt. Bileier er selv ansvarlig for å fjerne brikken.

- Jeg synes de viser veldig lite forståelse. Enten har de ikke skjønt det, ellers vil de ikke skjønne det, sier Bjørgan.

- Ser at dette blir firkanta

Daglig leder ved Trøndelag bomveiselskap, Marius Maske ser at selskapet kan oppfattes som steile i saken.

- Jeg ser at dette blir veldig firkanta, men det er sånn reglene er. Ansvaret for brikken ligger hos bileier, forklarer Maske.

Går gjennom metall

Ifølge Maske er det vanskelig å si noe bestemt om hvilke materialer radiosignalene mellom brikken og passeringspunktet går gjennom.

- Vi har opplevd problemer med at signalet får problemer med å trenge gjennom noen frontruter, mens de går fint gjennom blikk og metall. Det er viktig at folk vet at brikken registreres også gjennom slike materialer. Har du for eksempel brikken i hanskerommet, kan du risikere at den registreres. Dersom man vil sikre seg mot at passeringen registreres, må man fjerne brikken fra kjøretøyet, sier han.

Følg Adresseavisen på Instagram

Umulig å sjekke

Han poengterer at den strenge holdningen kommer av at det er umulig for dem å vite hvordan passeringen har skjedd, så lenge det er brikken som er registrert. Dersom en bil kjører gjennom uten brikke, utløses kameraet og registreringsnummeret brukes til å belaste bileier for passeringen. Men når det er brikken som registreres, tas det ikke bilde. Dermed har ikke bomselskapet dokumentasjon på hvordan passeringen har skjedd. I et tenkt tilfelle kunne brikken befunnet seg i en annen bil enn den som befant seg på lasteplanet på vei mellom verksteder.

- Vi ser at Bjørgan i dette tilfellet kan dokumentere at bilen var fraktet som last, så jeg oppfordrer ham til å sende inn saken sin på nytt, med dokumentasjon fra verkstedet, så skal vi vurdere den igjen, sier Maske. Samtidig understreker han at dette er et unntak.

- Det er bileiers eget ansvar å ta ut brikken når bilen overlates til andre, dersom du ikke vil betale. Ta ut brikken og meld stenging av avtalen, dersom du eksempelvis låner bort bilen over lengere tid og du ikke ønsker at passeringene skal belastes avtalen din. Brikken er et betalingsmiddel, omtrent som et kredittkort, som du må ta ansvar for selv, sier han.

- Fjern brikken ved salg

Maske benytter også anledningen til å minne bileiere om å ta brikken ut av bilen ved salg.

- Når man bytter bil er det viktig å ta ut brikken og melde fra umiddelbart til bomselskapet. Dette skjer ikke automatisk, presiserer han.

- Da er det ikke nok å bare ta ut brikken, for dersom du ikke sier opp avtalen, vil kameraet fortsatt sørge for at registreringen havner på din regning, basert på bilens registreringsnummer.

Marius Maske, dalig leder i Trondheim bomveiselskap, oppfordrer bilister til å ta ansvar for bombrikkene sine. Foto: PRIVAT