På grunn av pilotstreiken i Norwegian er tre avganger blitt innstilt (kansellert) fra Værnes mandag. Ytterligere én avgang er innstilt mandag kveld, mens det foreløpig er meldt om én innstilt avgang tirsdag (se oversikt i boksen til høyre).

- Vårt mål er å operere så normalt vi kan til tross for streiken. Det er viktig for oss å ta best mulig vare på våre passasjerer, sier Charlotte Holmberg Jacobsson, informasjonssjef i Norwegian i Sverige.

Booker om til neste avgang

Passasjerene som er berørte av innstilte fly, vil motta SMS fra Norwegian.

- Vi forsøker som best å booke om så mange som mulig til neste avgang. Målet vårt er at alle skal komme frem til sin destinasjon fortest mulig, sier Holmberg Jacobsson.

Les også: Norwegian-piloter avlyste møte med ledelsen

Dersom din flyvning er innstilt eller forsinket med minst fem timer, får du som passasjer enten ombooking til ny flyvning eller refundert billetten uten ekstrakostnader. Du kan selv gjøre dette via Norwegians nettsider.

Du kan få hotell

Informasjonssjef Holmberg Jacobsson sier at de fleste slipper unna med én til to timers venting på nytt fly. Noen få er blitt rammet på kveldens siste flyvning.

- Da ordner vi selvfølgelig med hotell og mat for vedkommende, sier hun.

Norwegians nettsider står det at passasjerer har krav på refusjon av mat og drikke i henhold til ventetiden. Dersom en får ny avreise dagen etter opprinnelig avreise, har passasjeren krav på å få dekket hotell - dersom det ikke er mulig med privat overnatting.

- Vi presiserer at passasjeren må velge det billigste overnattingsalternativet, sier Holmberg Jacobssen.

Hun tilføyer at Norwegian refunderer pengene for skyss fra flyplassen for dem som ordner privat overnatting.

Dette dekker de ikke

Totalt 12 avganger med Norwegian er innstilt mandag - noen mellom Norge og nabolandene, andre innenriks i Norge.

- Vi oppfordrer alle passasjerer til å følge med på våre nettsider og holde seg oppdatert på forsinkelser eller innstilte fly. Selv om flyet ditt er innstilt, ber vi deg om å møte opp på flyplassen eller ringe oss for mer informasjon eller hjelp med ombooking, sier Holmberg Jacobsson.

Telefonnummeret for rammede passasjerer er 21 49 21 49.

Passasjerer har ellers ikke rett på å få dekket andre utgifter eller få kompensasjon for tapt arbeidsfortjeneste, forhåndsbestilt hotell, transport eller lignende.

- Vi anbefaler at du kontakter ditt forsikringsselskap, skriver Norwegian på sine nettsider.

Les også: - Ikke diskutert konkurs

Kalkulator fra Forbrukerrådet

Forbrukerrådet har forsøkt å gjøre det enklere for folk å få oversikt over egne rettigheter ved flystreik ved å lage en slags kalkulator. Med den kan du regne ut hva du har krav.

- Oftere enn du tror kan du få penger for måltid og forfriskninger. Mange vet ikke at de kan kreve at flyselskapet betaler hotellovernatting hvis forsinkelsen varer over natta. Reglene er kompliserte, men her har vi forsøkt å gjøre de litt mer forståelige, skriver Forbrukerrådet på sine nettsider.

Prøv kalkulatoren her.