Flere lesere har henvendt seg til avisen og lurt på hva hensikten med Svebrua har vært, siden den ikke har påkjøring på noen av sidene.

- Arbeidet med å legge fyllinger inntil brua starter i løpet av våren, forteller prosjektleder i Statens vegvesen Janne Staulen Venes.

I en lengde på 750 meter av E6 mellom Rostad og Håggån i Melhus skal veien bli bredere. Det skal også bygges midtrekkverk på hele strekningen. E6 skal bli totalt 12,5 meter bred, og utvidelsen vil skje på begge sider av den eksisterende veien.

Bygger ny lokalvei

- I prosjektet inngår også bygging av én km ny lokalvei på den samme strekningen, i tillegg til busslommer og støyskjermer, opplyser Venes.

Det var i fjor høst at betongbrua sto ferdig. Mange har lurt på hvorfor rampene på brua henger i løse lufta. Årsaken er at de videre arbeidene har vært lagt ut på anbud. Statens vegvesen fikk inn tre tilbud, og det laveste tilbudet var fra BL Entreprenør på 10,7 millioner kroner. De to entreprenørene som tapte, kan klage på avgjørelsen innen 10 dager.

Flytter løsmasser

Jobben som skal gjøres i vår og sommer omfatter flytting av 25 000 kubikkmeter løsmasser som skal legges ut i fyllinger inntil brua på begge sider. Svebrua skal brukes til landbrukstrafikk, fotgjengere og syklister som skal til bussholdeplassene eller til friluftsområdet ved elva Gaula.

Hele strekningen skal etter planen stå ferdig i begynnelsen av oktober. Det vil bli noen endringer i kjøremønsteret i anleggsperioden.

Vis hensyn

Derfor ber Statens vegvesen trafikantene om å følge godt med på skiltingen og ta hensyn til arbeidet.

- Når de 750 meterne åpnes for trafikk, har tre km av E6 mellom Gyllan og Håggån fått midtdeler, støyskjerming og planfri kryssing, understreker prosjektlederen.

Eget prosjekt

Denne veistrekningen er ikke en del av den såkalte Trondheimsveien, den nye E6 mellom Ulsberg og Skjerdingstad. Dette prosjektet ble bestemt igangsatt før Trondheimsveien, og har fått egne bevilgninger.

Innen 2023 håper Statens vegvesen at den nye E6 mellom Ulsberg og Skjerdingstad kan stå ferdig. Den 70 kilometer lange strekningen er kostnadsberegnet til 15,5 milliarder kroner.

90- og 100-soner

Strekningen mellom Ulsberg og Støren planlegges for 2/3-felts vei med midtrekkverk og 90 km/t fartsgrense og 80 km/t i tunneler. Fra Støren til Skjerdingstad planlegges firefelts motorvei med 100 km/t som tillatt hastighet.

Den nye E6 blir om lag fire km kortere enn dagens trasé. Reisetiden kan bli redusert med 17 minutter, fra dagens én time til 43 minutter.

Bruer og toplanskryss

Det planlegges fem (syv) tunneler på til sammen 14 km, 10 nye bruer og 10–11 toplanskryss. Ved å konsentrere utbyggingen i løpet av fem år kan man spare fem–10 prosent sammenlignet med en parsellvis utbygging over 15–20 år.

Prosjektet vil bli delfinansiert med bompenger, og det er planlagt bygget seks bomstasjoner som skal innbringe 3,5 milliarder kroner. Innkreving starter parsellvis etter hvert som delstrekningene blir ferdige.

Dette kan bli et av landets største veiprosjekt, og det aller største i Midt-Norge noen gang.