- Nå må fylkeskommunen våkne. Det kommer til å bli totalt kaos om ikke noe gjøres med ferjesambandet Brekstad-Valset. Vi må få ei ny ferje som har plass til 50 kjøretøy, og fjerne balja «MF Frafjord» som det bare er trøbbel med, sier Thor Bretting, aksjonleder for gruppen «Gi oss god fergeforbindelse på Brekstad - Valset».

Les også: Lager underskriftskampanje for å få gammel ferje tilbake

Han forteller om passasjerer som må stå over en eller flere avganger, ekstra lange køer fredager og søndager, og køsniking som fører til opphetede diskusjoner og frustrasjon blant bilistene. De to første månedene i år var det også 78 innstillinger på sambandet.

- Den minste ferja tåler ikke litt kuling en gang. I tillegg har antall transportkjøretøy økt på denne strekningen. Når aktiviteten kommer skikkelig i gang på Ørland hovedflystasjon, blir det enda verre. Nå må noe skje, sier Bretting.

Dårlige toalettforhold

Øyvind Bykvist, daglig leder ved Ørland taxisentral, kjører både taxi og syketransport. Han er oppgitt over at syketransport ikke blir prioritert i ferjekøene, og de dårlige forholdene på «MF Frafjord».

- Toalettforholdene er uholdbare. Er du dårlig til beins blir det veldig vanskelig, og sitter du i rullestol er det umulig å komme seg på toalettet. Jeg synes det er rart at det skal være sånn i 2015.

Han er også opptatt av å øke kapasiteten på tilbudet.

- Man må møte opp en halv time til tre kvarter før ferja går for å sikre seg plass. Og situasjonen blir bare verre, sier han.

Les også: Vrakgods hindret ferga å legge til

Møtte fylkesordføreren

Fredag i forrige uke var Thor Bretting i Trondheim, sammen med flere representanter fra Ørland kommune, for å snakke med fylkesordfører Tore O. Sandvik om ferjetilbudet.

- Vi fikk ingen lovnader, men han noterte seg det vi sa, og lovet å ta det videre. Nå avventer vi bare svar, sier aksjonslederen.

Men Sandvik har foreløpig ingen svar.

- De ga veldig gode innspill, og det er utfordringer her vi må prøve å løse. Samtidig må vi gjøre det innenfor de økonomiske rammene vi har til rådighet, sier fylkesordføreren.

Mest penger til Ørland

Han understreker at fylkeskommunen omfatter et helt fylke, og at de må balansere ressursbruken.

- Det er ingen steder vi bruker mer penger på kollektivtrafikk og vei, og da betrakter vi ferje som vei også, som i området rundt Bjugn og Ørland. Det er behov der, men det er behov andre steder også, sier han.

Sør-Trøndelag Fylkeskommune betaler ifølge Sandvik fire ganger så mye i tilskudd til ferjeforbindelsen Brekstad - Valset (28,5 millioner) som Flakk - Rørvik (6,5 millioner).

- Neste uke åpner vi nyvegen over Kråkmo. Da blir det viktig at vi finner løsninger som gjør at de som ikke skal sørover bruker denne vegen. I dag kan det synes som rabattsystemet stimulerer flere til å kjøre Brekstad - Valset enn nødvendig. Det må vi prøve å finne bedre løsninger på, sier Sandvik.

Følg adressa.no på Facebook her

Utfordrer Norled

De mange innstillingene på ferjesambandet gir han værforholdene skylden for.

- Det er et krevende samband og det blåser godt når vinden kommer inn akkurat der. Det var mange innstillinger med «MF Ørland» også, selv om det har blitt verre ved mildere vær nå. Uansett er det et krevende samband og som neppe kan bli helt skjermet uten dyre ombygginger på Valset. Vi må derfor også vurdere om det kan finnes løsninger for å skjerme ferjeleiet på Valset uten å måtte stenge sambandet i byggeperioden, sier Sandvik.

Eventuelle tiltak som vurderes er å holde av avganger til transportkjøretøy som skal sørover, og øke antall avganger ved spesielle arrangement og helligdager.

- Dette vil vi utfordre Norled på, sier Sandvik.

Styrker ikke tilbudet

- Vi vil følge med utviklingen på sambandet i tiden fremover, men det er en anstrengt økonomisk situasjon og AtB planlegger ikke å styrke tilbudet i inneværende kontraktsperiode som varer ut 2016, skriver plan- og driftssjef Harald Storrønning i AtB i en e-post til adressa.no.

Operatørselskapet Norled vil evaluere situasjonen og effekten av den tilleggskapasiteten som ble tilført sambandet i pinsen, da kapasiteten ble økt med i gjennomsnitt 12 biler ekstra på tilleggsavgangene.

- AtB er kjent med kapasitetsutfordringen på sambandet og vi styrket tilbudet på hverdager fra 10-14 fra etter påske. Det ble tidligere i vår lagt frem en vurdering for Fylkesutvalget for styrking av tilbudet fredag ettermiddag og søndag ettermiddag, men andre og vel så viktige transportutfordringer ble prioritert foran, skriver Storrønning.

Fosen-strategi

Administrasjonen i fylkeskommunen kommer til å legge fram en egen Fosen-strategi for fylkestinget i desember 2015.

- Vi venter økt aktivitet grunnet kampflybaseutbygging. Utfordringen for oss er at konsekvensen ved å eventuelt «bomme» på hvor vi bygger opp kapasitet og når, blir stor når det gjelder båt. Båt er dyrt, kontraktene er lange og det å gjøre vesentlige endringer i løpet av en kontraktsperiode, er svært dyrt, sier Karin Bjørkhaug, leder i samferdselskomiteen, Karin Bjørkhaug (Krf).

De som bruker ferjesambandet Brekstad- Valset har vist stor misnøye med det nye ferjetilbudet som ble opprettet 1. januar i år. Foto: Bente Valseth
Thor Bretting har startet Facebook-gruppa «Gi oss god fergeforbindelse på Brekstad - Valset». Foto: Privat