Viggo Hansen er én av tre betjenter som jobber med å oppdatere politiets Facebook-side. Foto: Politiet

- Det har vært en udelt positiv opplevelse. Jeg ante ikke hvor det kom til å bære da jeg starta opp, men vi kommer helt klart til å fortsette, sier politibetjent Viggo Hansen ved Orkdal lensmannskontor.

Han er arkitekten bak Facebook-siden til lensmannskontorene i Orkdal, Skaun, Agdenes, Meldal, Hemne og Snillfjord, som på kort tid har fått nesten 4000 følgere.

Får tips

Politimannen, som opprinnelig er fra Østfold, ønsket en ny type kontakt med innbyggerne i kommunene.

- Vi får inn både spørsmål, tips og henvendelser som vi sannsynligvis ikke ville fått inn ellers. Det blir spekulasjoner fra min side, men jeg tror en del av dem som skriver til oss på Facebook ikke ville kommet til å ringe oss, sier Hansen.

Voksende omfang

I starten var tanken å legge ut enkle tips og svare på spørsmål, men etter hvert har siden vokst i omfang. Nytteverdien har blitt langt større enn det politimannen så for seg i utgangspunktet.

Innleggene på Facebook-siden har en stor spennvidde. Politiet informerer om hendelser, de gir innbyggerne tips, og deler ellers smått og stort fra politihverdagen. Et innlegg der politibetjentene spiller volleyball ved en 4H-leir på Skaun er likt over 1000 ganger, og Hansen og kollegene har også delt flere videoer fra politihverdagen sin.

Øverst i artikkelen kan du se én av videoene som politiet har lagt ut. Den ble lagt ut for å illustrere hvordan politiet er avhengig av samhandling med trafikanter under utrykning.

Forberedt på kritikk

- Vi får veldig mye positive tilbakemeldinger, men det er klart at vi også legger oss åpent til for hugg. Det var vi forberedt på, og kritikk tåler vi, sier Hansen.

En annen utfordring er identifisering. Det skal ikke så mye til før noen blir gjenkjennbar, og det har vært noen få tilfeller der publikum har postet identifiserende opplysninger på politiets side.

- Identifisering av tredjeperson, sjikanering og mobbing har vi nulltoleranse for. Da sletter vi kommentarene, sier Hansen.

Vil ha selskap

Nå ønsker han andre lensmannskontor hjertelig velkommen til Facebook. Hansen sier han unner alle lensmannskontor den samme kontakten som de har fått med publikum.

I Sør-Trøndelag har også lensmannskontorene på Hitra og Frøya gått sammen om en Facebook-side.

- God strategi

Førsteamanuensis Berit Skog ved NTNU forsker blant annet på sosiale medier. Hun mener politiets bruk av Facebook er en positiv strategi for å nå ut til publikum.

- Med dette minsker de barrieren mellom politi og publikum. De viser sin hyggelige side, og grensen for å ta kontakt blir lavere. Utfordringen kan være at publikum kan identifisere hverandre på siden, men jeg regner med de følger nøye med på hva som blir publisert, sier Skog.

Hun mener Facebook kan være lurt for å få informasjon og opplysninger.

- Eksempelet der de legger ut en etterlysning etter togkrasjen er et godt eksempel på en måte de kan hente inn informasjon og opplysninger via sosiale medier, sier Skog, som også viser til at de fleste politidistriktene også er å finne på Twitter.

- Der ser vi jo eksempler på Twitter-meldinger på rim, som også er med på å minske barrieren, sier Skog.

Politiet deler smått og stort på sin Facebook-side. Foto: Skjermdump