Boreal Transport Nord AS vant anbudskonkurransen på båt i Sør-Trøndelag. Det skriver kollektivselskapet AtB i en pressemelding.

Selskapet vil fra 1. januar 2014 ha ansvar for hurtigbåt-transport i Sør-Trøndelag. Selskapet har lovet å sette inn seks nye hurtigbåter og en brukt ferje i sambandene. Alle nye fartøy vil bli bygd ved norske verft.

- Vi er veldig godt fornøyde, sier kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Kindingstad ved Boreal Transport Nord AS til Adressa.no.

Økt kapasitet på flere ruter

Det vil også bli økt kapasitet på «pendlerbåten» mellom Trondheim og Brekstad, Trondheim og Vanvikan, og ruteproduksjon mellom Trondheim og Brekstad med mellomsteder. Bilfergen Dyrøy – Mausund – Sula, vil få økt kjøretøykapasitet med 5 personbilenheter sammenlignet med dagens ferge.

- Vi har lagt stor vekt på kvalitet og håper og tror at det er grunnen til at vi har fått denne hyggelige meldingen, sier Kindingstad.

Nylig fikk selskapet, som er et datterselskap av Boreal Transport Norge, anbudet på flere regionbusser i Sør-Trøndelag.

- Nå blir vi relativt store i Sør-Trøndelag når det gjelder kollektivtrafikken, og det er jo ganske kjekt. Vi har jo lenge hatt vår lille diamant i Trondheim, Gråkallbanen, sier han.

Kontrakt til 2021

Anbudskonkurransen var et samarbeid mellom Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag og Møre og Romsdal. AtB har kjørt anbudskonkurransen på vegne av de ulike fylkene. Konkurransen har vært delt inn i 3 ulike pakker, og Boreal vil få drifte alle sambandene.

  • Pakke 1: Frøya-Mausund-Sula-Øyrekken

  • Pakke 2: Bygderutene i Osen

  • Pakke 3: Trondheim-Vanvikan, Trondheim-Kristiansund inkl Trondheim-Brekstad og sommerrute til Sula

- Det var tre selskap som leverte tilbud, og den ene tilbyderen måtte vi avvise. Dermed gjensto bare FosenNamsos Sjø og Boreal. Konkurransen ble avgjort ut fra kriteriene pris, miljø og kvalitet, forklarer fungerende adm. direktør Knut Aspås i AtB.

- Vektla nye båter

Han ønsker ikke å gå inn i detaljer når det gjelder pristilbudet fra hver av aktørene, men sier at det ikke var så store forskjeller mellom Boreal og FosenNamsos Sjø. Prisforskjellene var litt større med tanke på de to mindre pakkene.

- Det som var utslagsgivende var båtene som tilbys og hva slags kvalitet det er på dem. Boreal ville levere nye hurtigbåter, mens FosenNamsos Sjø ville i større grad oppgradere båtene som de har i dag, sier Aspås.

FosenNamsos Sjø har driftet alle sambandene i mange år, og Aspås har forståelse for at de ansatte ved selskapet fikk en tung dag i går da det ble kjent at de hadde tapt anbudet.

- De har hatt kontraktene i mange år, og vi forstår at beskjeden vi sendte i går var dårlige nyheter, sier han, og legger til:

- Men samtidig er det viktig å presisere at vi mener at vi har gjort en grundig og rettferdig jobb da vi evaluerte tilbudene, og vi er fornøyd med kvaliteten på tilbudet til de som vant anbudet, sier han.

Vil etablere seg i Trondheim

AtB har i anbudsprosessen hatt dialog med brukere i alle kommuner for å avdekke et så brukervennlig kollektivtilbud som mulig. Spesielt viktig har det vært å sy sammen et kvalitetsmessig godt tilbud mellom Trondheim og Brekstad for å møte utfordringene med tanke på ny kampflybase på Ørland.

Boreal Transport Nord (BTN) har hovedkontor i Hammerfest. BTN er et søsterselskap til Boreal Bane som i dag drifter Gråkallbanen i Trondheim og som vant deler av anbudskonkurransen på regionbusser tidligere i år. BTN vil nå etablere egen driftsorganisasjon i Trondheim. Boreal Transport er blant de fire største transportselskapene i Norge.

- Vil dere ha behov for å ansette personale?

- Vanligvis når vi tar over anbud fra konkurrenter så er vi pliktig til å gi et tilbud til de som har jobbet på disse rutene tidligere. Det ser vi ikke som noe problem her, og håper flere vil fortsette i jobben sin sammen med oss, sier Kindingstad.

Anbudet gjelder fra 1. januar 2014 til 31. desember 2021, med opsjon på to år.