Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Nyheter / Sør-Trøndelag

Vil stoppe Google

Detaljer info om forsvaret ute på nett:

Vil stoppe Google

Forsvaret på Ørlandet liker ikke satellittbildene fra Google Earth.

Ferjebillett fra 1. juni for alle elbiler

Fylkestinget i Sør-Trøndelag vil kreve at elbilister betaler for seg på ferja fra 1. juni. Men dersom regjeringen er villig til å plukke opp regningen, legger de bort planene om betaling.

Lanserer bomavgift mellom Ørland og Bjugn

En bomstasjon i Ervika kan redusere privatbilismen mellom Ørland og Bjugn.

Står fortsatt uten spor etter pistolranet

Ingen er mistenkt for å ha ranet 91-åringen på Søvasskjølen i Orkdal.

- Elbil tar like mye plass på ferja som andre biler

I dag kan det bli vedtatt at elbiler også må betale for ferjestrekningen.

Stengte Væretunnelen på grunn av politiaksjon

Politiet kjørte etter mistenkt ruskjører.

Smalt i bakken fra 20 meters høyde

Skoleungdommer i Orkdal sto storøyde og så på.

Få boliginnbrudd i påsken

Politiet i Trøndelag roser publikum som har vært flinke til å varsle om mistenkelig aktivitet i boligområdene.

Jagerflygerne trente for lite

Jagerflygerne trente mindre enn planlagt i fjor på grunn av etterslep på vedlikeholdet.

- Jeg fikk den nesten i fleisen

Kristin Sæther Danielsen fikk et fantastisk møte med en grindhval i Sætervika i Osen.

Truer Luftforsvaret med dagmulkt

Luftforsvaret risikerer dagbøter på 20 000 kroner hvis de ikke bygger ny hangar.

(Foto: DAN ÅGREN)

Foto: DAN ÅGREN

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Ledelsen ved Ørland hovedflystasjon (ØHF) er svært overrasket over at detaljert informasjon om jagerflybasen med bilder og opplysninger er tilgjengelig på nettet via søkemotoren til Google. Pressetalsmann Morten Rosenlund ved ØHF tok umiddelbart kontakt med Forsvarets Sikkerhetstjeneste da Adresseavisen gjorde oppmerksom på de detaljerte bildene av flybasen.

Gradert informasjon

Heller ikke Forsvarets Sikkerhetstjeneste var kjent med at satellittbildene nå også var påført opplysninger om hva som befant seg inne på stasjonen. Dette er svært sensitive opplysninger om Nato-anlegg og andre graderte bygninger. Rosenlund sier Norge har inngått en internasjonal avtale der vi aksepterer satellittbilder, men at det som nå ligger ute er brudd på denne avtalen.

– Vi reagerer spesielt på detaljeopplysninger om anleggene. Dette er ikke en del av avtalen. Vi er bekymret over denne utviklingen, men kan gjøre lite med bildene. Luften er for alle, sier Rosenlund.

Han er overrasket over kvaliteten på bildene, men han mener de fortsatt er til å leve med. Derfor vil et generelt fotoforbud på flystasjonen fortsatt være et virkemiddel de bruker for å opprettholde sikkerheten.

– Kameraer på bakken vil fange opp helt andre detaljer og gi bedre referanser i forhold til posisjon. Når det er sagt vil slike satellittbilder trolig være mer enn gode nok dersom uvedkommende ønsker å misbruke dem, for eksempel i anslag mot flystasjonen.

Kobler inn UD

Denne bekymringen deler sikkerhetsoffiser Geir Mathisen i Forsvarets Sikkerhetstjeneste i Oslo. Han sier de har vært oppmerksomme på Googles satellittbilder, men den nye utviklingen, med mer detaljert informasjon, er så alvorlig og uheldig at sikkerhetstjenesten nå vil ta dette opp med norske myndigheter.

– Bildene har tydelig bedre kvalitet nå, men mest bekymret er vi over informasjonen som er lagt ut. Den viser at folk har vært på stedet og synfart anlegget, og deretter lagt ut opplysninger. Dette må juridisk avdeling nå ta opp med justis- og utenriksdepartementet, sier Mathisen.

Han sier at enkelte land har krevd restriksjoner på bildene Google legger ut. Norge har derimot skrevet under avtalen «Open Skys», som er en del av rustningskontrollavtalen som regulerer satellittovervåkingen. Norge har akseptert en bildeoppløsningskvalitet på inntil 30 cm, mens Google foreløpig bare kan levere 60 cm. Denne kvaliteten sier noe om hvor nærme en kan søke samtidig som bildet fortsatt er skarpt. På 60 cm kan man skille biler fra hus på bakken, mens på 10 cm kan man se hvilken type bil som er på bildet. Mathisen sier det kan bli aktuelt å forfølge de som legger ut gradert informasjon på Google Earth.

Kan bli straffet

– Vi kan bruke Lov om forsvarshemmeligheter av 1914, som har en strafferamme på ett år. Forsvaret har åpenbart en smertegranse for hva vi aksepterer av slik informasjon på nettet.

Mathisen sier utviklingen med bedre satellittbilder og vanlig folks muligheter til å supplere med informasjon gjør det vanskeligere å drive sikkerhetsarbeid i Forsvaret. Ørland hovedflystasjon er en av to stasjoner i Norge der det fortsatt er fotoforbud ved landing og takeoff. Stasjonen har også gradering når entreprenører får bygge visse anlegg på flystasjonen. Tidligere er entreprenører straffet etter at de har lekket informasjon om nye anlegg. Det viser alvoret i dette, sier Mathisen.

– Hva kommer det av at Google har mer detaljerte bilder av militæranlegg og flyplasser?

– Dette er et kommersielt marked der kunder bestiller kvaliteten på satellittbilder. Også vi har bestilt bilder fra russiske og amerikanske satellitter og sammenliknet kvaliteten, for eksempel i forbindelse med øvelser. Det kan i verste fall tenkes at det er Forsvaret som har bestilt detaljerte bilder over Ørland, og at dette seinere er lagt ut på nettet.

Mathisen sitter i en arbeidsgruppe som nå skal vurdere fremtidig fotopolitikk i Forsvaret. Han sier de fortsatt vil beholde fotoforbudet ved noen baser.

– Endel opplysninger vil vi fortsatt holde skjult, men det blir vanskeligere og vanskeligere. Dette øker bare behovet for at vi bli bedre på kamuflasje på bakken, sier sikkerhetsoffiser Geir Mathisen.

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Disqus