Trondheim kommune skal bruke av 1,2 millioner kroner til å analysere lyskryss for å redusere forsinkelser i rutebuss-trafikken.

- Signalprioritering betyr at bussen får raskere grønt lys, særlig hvis den kjører en hovedrute og er forsinket. Det betyr mer rødt lys i andre retninger og i sideveiene, sier sjefingeniør i Miljøpakken Tore Langmyhr.

Sensorer gjør at buss og lyskryss kommuniserer, slik at man kan prioritere busser på hovedrutene. Over 40 lyskryss på hovedinnfartsveiene til sentrum er allerede utstyrt med et slikt prioriteringssystem.

Må bygges kollektivfelt

Det kan bære frukter for biltrafikken.

- Når kollektivfeltet får grønt lys, får også bilfeltet det i samme retning. Det er en gevinst for bilistene, sier Langmyhr.

Dersom det nye signalsystemet skal på plass må det bygges kollektivfelt gjennom Midtbyen.

- Da kan vi slippe bussen kjapt frem til lyskrysset og gi den raskt grønt lys. Noen signalsystemer registrerer kølengdene og velger best mulig avvikling i kryssene, sier ingeniøren.

Flere alternativer

Målet er å sørge for rask kollektiv fremkommelighet og minst mulig forsinkelser på hovedtraseene gjennom byen.

Konsulenter jobber med å utrede hvilket alternativ som er mest effektivt.

- I undersøkelsen sammenlignes forskjellige alternativer: Dagens system med tidsstyrte lyskryss og aktiv signalprioritering der bussene sendes gjennom lyskryssene i puljer, sier Langmyhr.

110 rutebusser i timen

Kollektivsystemet i Trondheim består primært av bussruter med hyppige avganger. De fleste rutene går gjennom sentrum.

På Elgeseter bru ved innfarten til sentrum fra sør, er det i dag omtrent 110 rutebusser per time hver vei i kollektivfeltene i rushtiden. I fremtiden vil tallet øke ytterligere.

- Puljesystemet forutsetter at man har et kollektivfelt, slik at vi får rask av- og påstigning på holdeplass. Da fungerer bussen  som et tog gjennom byen.

Utredningen planlegges å bli fullført i løpet av september.

Strukturen til kollektivtransporten i Trondheim. Foto: Trondheim kommune