Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Nyheter / Sør-Trøndelag

Fosen- tunnel i 2015?

  •   TOMAS KOTHE-NÆSS

Fosen- tunnel i 2015?

ØRLAND: NTNU mener det er absolutt teknisk og økonomisk mulig å bygge undersjøisk tunnel fra Agdenes via Rissa til Ørland. Ordførerne vil ha Fosen-tunnelen klar i 2015.
Leses nå:

Reddet mann fra kanalen - ble hedret

De tre kompisene satt på sin egen lille balkong da de så en mann falle i kanalen.

Lange påskekøer sør for Trondheim

Men bare litt mer trafikk enn vanlig.

Påskeutfarten har startet:

På disse stedene står UP i påsken

Utrykningspolitiet i Midt-Norge har tatt flere førerkort hittil i år enn i fjor.

Fjøs brant ned i Agdenes

Hindret spredning til fritidsboliger.

Fortsatt forsinkelser på Værnes

Snøværet på Gardermoen har ført til store forsinkelser også på Værnes.

Så sterk er vinden i Oppdal i dag

Garasjetak flerret av og flere bygninger skadet.

Trøndersk politi erter kolleger på Østlandet for snøkaos

Politiet i Sør-Trøndelag klarte ikke å dy seg da Oslo fikk store snømengder.

Mann falt i sjøen i Råkvåg

Forbipasserende hørte rop om hjelp.

Startet påskeferien med innbrudd

Da hytteeieren kom på hytta ved Selbusjøen, hadde ubudne gjester allerede vært der.

Her bli den havarerte båten dratt løs fra land

- Vi fikk bestilingsvær, sier skipsfører Paul Myhre.

Slik ble den havarerte båten dratt løs fra land

Se hvordan det gikk for seg da slepebåtene fikk løs «Scan Master»

Tror de har funnet årsaken til gårdsbrannen

Soverommet, der brannen i en enebolig på en gård i Selbu startet, er såpass utbrent at politiet ennå ikke kan fastslå brannårsak.

Bilfører forfulgte ambulanse i Orkdal

- Det oppsto flere trafikkfarlige situasjoner, sier politiet.

Direkte: Vil båten komme seg løs i dag?

Se direktebilder fra båten som grunnstøtte i Snillfjord.

(Foto: DAN ÅGREN)

Foto: DAN ÅGREN

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Norges dypeste tunnel kan bygges under Trondheimsfjorden om knapt ti år. I ett år har ordfører Hallgeir Grøntvedt og NTNU i all hemmelighet utredet om det er realisme å bygge en undersjøisk tunnel fra Agdenes til Brekstad.

I dag kunne ordførerne i Ørland og Agdenes presentere planene, og optimismen er stor.

- Tørrskodd fra Kråkvåg

-.Jeg regner med å gå tørrskodd fra Kråkvåg, som også skal bli landfast, under Trondheimsfjorden til OL i Trondheim i 2018, lover Grøntvedt. Han sier kystriksveien alltid har vært en fanesak for Ørland.

Tidligere fjordkryssingsprosjekter fra Trondheim til Fosen har vært utredet flere ganger tidligere, men er skrinlagt på grunn av kostnadene. Professor Amund Bruland ved NTNU har vært med i dette arbeidet, og ble også spurt da Ørland i 2005 på nytt ønsket å få vurdert om det var mulig å få til en tunnel til Ørlandet.

-.Vi fikk gjennomført en prosjektoppgave og seinere en masteroppgave ved NTNU. Den konkluderer med at det er absolutt gjennomførbart både teknisk og økonomisk å bygge tunnel under mellom Agdenes og Ørland. Jeg tror en slik tunnel blir bygd i min tid, sier Bruland.

Nasjonal Transportplan, neste!

Analysen bygger på seismiske undersøkelser, prøver av fjellgrunnen på begge sider og erfaringer fra Hitratunnelen. Den viser at det er betydelige løsmasser i området, og at en tunnell blir svært dyp. Men en dybde på rundt 500 meter blir den over 200 meter dypere enn dagens dypeste.

-.Dypden er ingen teknisk utfordring i dag, men vil ha betydning for lengden på tunnelen - og dermed også kostnadene på prosjektet, sier Bruland.

Nye grundigere undersøkelser av grunnen vil gi svar på om den foreslåtte traseen fra Hamborgneset på Selva over fjorden mot Fevåg og til Ottersbo i Ørland kan gjennomføres.

Kostnadene på et slikt prosjekt vil ligge rundt en milliard kroner, avhengig av om Rissa skal knyttes inn på tunnelen. Ordførerne mener at en slik tunnel vil ha stor samfunnsmessig nytte og vil være økonomisk lønnsom. Nå gjenstår det å overbevise politikerne.

-.Vi har orientert veimyndighetene og styret i Fosenveiene som mener prosjektet er interessant. Nå skal vi jobbe for å få prosjektet inn på Nasjonal Transportplan, sier Grøntvedt.

Vis kommentarer
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus