Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Nyheter / Sør-Trøndelag

Fosen- tunnel i 2015?

  •   TOMAS KOTHE-NÆSS

Fosen- tunnel i 2015?

ØRLAND: NTNU mener det er absolutt teknisk og økonomisk mulig å bygge undersjøisk tunnel fra Agdenes via Rissa til Ørland. Ordførerne vil ha Fosen-tunnelen klar i 2015.

Studenter fant britisk bombefly på havets bunn

NTNU-studenter fant britisk bombefly fra 2. verdenskrig på havbunnen på Vikhammer.

Voldtektssiktet 62-åring fortsatt ikke avhørt

- Mannen har våknet fra koma, men er ikke i stand til å belyse saken, sier politiet.

Kjørte i 107 km/t i 60-sonen

Fem mistet lappen på Hitra.

Motorsvikt førte til at trønder omkom i helikopterulykke

Motoren sviktet da en trønder og en rumener omkom i helikopterulykken i Lübeck for to år siden. Men noen eksakt årsak kan ikke flyhavarikommisjonen konkludere med.

Vil lage nasjonalt flysenter i Ørland

Kunsten å fly skal bli et nasjonalt senter for kunnskap og opplevelse i Ørland.

Tenåringsgutt fra Malvik rundlurte sexkunder

To gutter fra Malvik og Agder opprettet en fiktig nettside hvor de tilbydde eskortetjenester mot betaling.

Skjøt fire skudd i bolig- strøk med to i promille

En kvinne måtte rømme fra mannen i Malvik etter å ha blitt truet på livet.

Kunne du tenke deg å bo i et Mummi-tårn i Røros?

- Kjøper bør være glad i trapper, sier eieren av tårnhytta.

(Foto: DAN ÅGREN)

Foto: DAN ÅGREN

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Norges dypeste tunnel kan bygges under Trondheimsfjorden om knapt ti år. I ett år har ordfører Hallgeir Grøntvedt og NTNU i all hemmelighet utredet om det er realisme å bygge en undersjøisk tunnel fra Agdenes til Brekstad.

I dag kunne ordførerne i Ørland og Agdenes presentere planene, og optimismen er stor.

- Tørrskodd fra Kråkvåg

-.Jeg regner med å gå tørrskodd fra Kråkvåg, som også skal bli landfast, under Trondheimsfjorden til OL i Trondheim i 2018, lover Grøntvedt. Han sier kystriksveien alltid har vært en fanesak for Ørland.

Tidligere fjordkryssingsprosjekter fra Trondheim til Fosen har vært utredet flere ganger tidligere, men er skrinlagt på grunn av kostnadene. Professor Amund Bruland ved NTNU har vært med i dette arbeidet, og ble også spurt da Ørland i 2005 på nytt ønsket å få vurdert om det var mulig å få til en tunnel til Ørlandet.

-.Vi fikk gjennomført en prosjektoppgave og seinere en masteroppgave ved NTNU. Den konkluderer med at det er absolutt gjennomførbart både teknisk og økonomisk å bygge tunnel under mellom Agdenes og Ørland. Jeg tror en slik tunnel blir bygd i min tid, sier Bruland.

Nasjonal Transportplan, neste!

Analysen bygger på seismiske undersøkelser, prøver av fjellgrunnen på begge sider og erfaringer fra Hitratunnelen. Den viser at det er betydelige løsmasser i området, og at en tunnell blir svært dyp. Men en dybde på rundt 500 meter blir den over 200 meter dypere enn dagens dypeste.

-.Dypden er ingen teknisk utfordring i dag, men vil ha betydning for lengden på tunnelen - og dermed også kostnadene på prosjektet, sier Bruland.

Nye grundigere undersøkelser av grunnen vil gi svar på om den foreslåtte traseen fra Hamborgneset på Selva over fjorden mot Fevåg og til Ottersbo i Ørland kan gjennomføres.

Kostnadene på et slikt prosjekt vil ligge rundt en milliard kroner, avhengig av om Rissa skal knyttes inn på tunnelen. Ordførerne mener at en slik tunnel vil ha stor samfunnsmessig nytte og vil være økonomisk lønnsom. Nå gjenstår det å overbevise politikerne.

-.Vi har orientert veimyndighetene og styret i Fosenveiene som mener prosjektet er interessant. Nå skal vi jobbe for å få prosjektet inn på Nasjonal Transportplan, sier Grøntvedt.

Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus