Gå til mobilutgaven
forsiden / Nyheter / Sør-Trøndelag

Fosen- tunnel i 2015?

  •   TOMAS KOTHE-NÆSS

Fosen- tunnel i 2015?

ØRLAND: NTNU mener det er absolutt teknisk og økonomisk mulig å bygge undersjøisk tunnel fra Agdenes via Rissa til Ørland. Ordførerne vil ha Fosen-tunnelen klar i 2015.
Leses nå:

Per Axel Koch ny styreleder i AtB

AtB velger styreleder med bred erfaring, melder Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Eldre i Bjugn fikk brev om at de bare får dusje hver 14. dag:

Rådmannen beklager brev: Eldre fikk beskjed om dusj bare annenhver uke

Midt-Norge i dag:

Tilbød eldre dusj kun hver 14. dag

Dusjforvirring i Bjugn, fibernett i Oppdal og metalldetektorfunn i Nord-Trøndelag

Ornitolog: - Har aldri hørt om noe lignende

Anda i Klæbu gapte over for mye da den prøvde å spise en ørret.

Tore O. Sandvik vil ikke ha hele Møre og Romsdal til Trøndelag:

- For mye bråk mellom møringene

Det er for mye bråk og interne stridigheter i Møre og Romsdal til at fylket kan innlemmes i en stor region med Trøndelag. Det fastslår fylkesordfører Tore O. Sandvik.

- Mange mener det er litt galskap

Kona ga ham tre måneders familiepermisjon til prosjektet.

Midt-Norge i dag:

Rovdyrjakt og tiltalt i Spania

Ulv- og bjørnejakt, fortsatt etterforskning av politiet og utsatt voldtektssak i retten.

Her er alle de 34 bøtene

Her er oversikten over bøtene som Mesta har fått i vinter av Statens vegvesen for dårlig vintervedlikehold

(Foto: DAN ÅGREN)

Foto: DAN ÅGREN

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Norges dypeste tunnel kan bygges under Trondheimsfjorden om knapt ti år. I ett år har ordfører Hallgeir Grøntvedt og NTNU i all hemmelighet utredet om det er realisme å bygge en undersjøisk tunnel fra Agdenes til Brekstad.

I dag kunne ordførerne i Ørland og Agdenes presentere planene, og optimismen er stor.

- Tørrskodd fra Kråkvåg

-.Jeg regner med å gå tørrskodd fra Kråkvåg, som også skal bli landfast, under Trondheimsfjorden til OL i Trondheim i 2018, lover Grøntvedt. Han sier kystriksveien alltid har vært en fanesak for Ørland.

Tidligere fjordkryssingsprosjekter fra Trondheim til Fosen har vært utredet flere ganger tidligere, men er skrinlagt på grunn av kostnadene. Professor Amund Bruland ved NTNU har vært med i dette arbeidet, og ble også spurt da Ørland i 2005 på nytt ønsket å få vurdert om det var mulig å få til en tunnel til Ørlandet.

-.Vi fikk gjennomført en prosjektoppgave og seinere en masteroppgave ved NTNU. Den konkluderer med at det er absolutt gjennomførbart både teknisk og økonomisk å bygge tunnel under mellom Agdenes og Ørland. Jeg tror en slik tunnel blir bygd i min tid, sier Bruland.

Nasjonal Transportplan, neste!

Analysen bygger på seismiske undersøkelser, prøver av fjellgrunnen på begge sider og erfaringer fra Hitratunnelen. Den viser at det er betydelige løsmasser i området, og at en tunnell blir svært dyp. Men en dybde på rundt 500 meter blir den over 200 meter dypere enn dagens dypeste.

-.Dypden er ingen teknisk utfordring i dag, men vil ha betydning for lengden på tunnelen - og dermed også kostnadene på prosjektet, sier Bruland.

Nye grundigere undersøkelser av grunnen vil gi svar på om den foreslåtte traseen fra Hamborgneset på Selva over fjorden mot Fevåg og til Ottersbo i Ørland kan gjennomføres.

Kostnadene på et slikt prosjekt vil ligge rundt en milliard kroner, avhengig av om Rissa skal knyttes inn på tunnelen. Ordførerne mener at en slik tunnel vil ha stor samfunnsmessig nytte og vil være økonomisk lønnsom. Nå gjenstår det å overbevise politikerne.

-.Vi har orientert veimyndighetene og styret i Fosenveiene som mener prosjektet er interessant. Nå skal vi jobbe for å få prosjektet inn på Nasjonal Transportplan, sier Grøntvedt.

Vis debatt
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus