I 2010 overtok AtB administrasjonen av kollektivtrafikken i Trondheim. Denne høsten skulle også selskapet overta ansvaret for resten av fylket. Det har ikke akkurat gått på skinner. Kritikk av skoleruter og ordinære bussruter har haglet fra alle kanter av Sør-Trøndelag.

LES OFGSÅ: Lærerne måtte kjøre elevene hjem da bussen var full

- Håper de har plan

Denne uka fikk AtB mer å streve med etter en antisnike-kampanje som inneholdt et manipulert bilde av ordfører Rita Ottervik. Det hadde ikke blitt innhentet samtykke fra verken ordfører eller fotograf.

Nå krever nestleder i Samferdelskomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune, Torhild Aarbergsbotten (H), at det blir ryddet opp.

- Jeg håper de har en plan for hvordan de har tenkt å bygge opp sitt omdømme fremover, sier hun til Adressa.no.

AtB er hundre prosent eid av Sør-Trøndelag fylkeskommune, men det stopper ikke fylkespolitikeren fra å refse selskapet.

- Jeg synes montasjebildet av Ottervik var trist og leit. Selv om de har satt bort kampanjeoppdraget til et reklamebyrå, så har de et ansvar for å kvalitetssikre produktet. Dette kommer inn i rekken av andre hendelser som har svekket omdømmet, mener hun.

- Ingen god reklame

Kommunikasjons- og markedssjef Grethe Opsal i AtB beklager på det sterkeste at de har brukt et manipulert bilde av Ottervik. Opsal forteller at de har beklaget overfor ordføreren.

- Vår kampanje har dessverre fått et helt annet fokus i media enn det vi hadde håpet på, og oppslaget i Adresseavisen er naturligvis ingen god reklame for AtB. Vårt mål med kampanjen var å få spredd informasjon om alvorligheten rundt det å forfalske billetter og snike på bussen, understreker hun.

AtB er fylkeskommunens «representant» for kollektivtrafikken, og Aarbergsbotten mener de er avhengig av at selskapet nyter anerkjennelse og respekt ute hos både transportørtaktører og de reisende.

- Denne kampanjen har ikke hjulpet på omdømmet. Her har man bommet på formen, selv om tiltaket i seg selv er viktig. AtB er en såpass stor aktør og er i kontakt med så mange mennesker at det er nødvendig at de fremstår med troverdighet. Nå har de svekket tillit blant folk, tror Aarbergsbotten .

Brukte 150 000 på kampanjen

Opsal opplyser at det er brukt om lag 150 000 kroner på kampanjen, og det inkluderer også aktivitetene som skal foregå utover høsten. Det omdiskuterte Innholdet på falskbillett.net og en del andre sosiale medier er allerede fjernet, men Opsal forteller at dette er en del av det planlagte bruddet i denne kampanjen.

- Nå vil vi gå videre med informasjon på en «tradisjonell måte», understreker Opsal.

- Oppstartsproblemer

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) i Sør-Trøndelag fylkeskommune er glad for at AtB raskt tok ansvar, fikk fjernet bildene og tok avstand fra bruken av dem da glippen hadde skjedd.

- Dette var ekstremt uprofesjonelt av reklamebyrået, og det bør jo være barnelærdom innenfor denne bransjen at man ber om samtykke før man bruker bilder av offentlige personer eller andre. AtB har ansvaret, men det er reklamebyrået som har skylda, sier Sandvik.

Han mener billedbruken kan svekke omdømmet til AtB, og at man nå bør gjøre en ekstra innsats for å rette opp inntrykket som folk sitter med.

Når det gjelder utfordringene knyttet til distriktsanbudet er det noe fylkeskommunen gjerne skulle vært foruten.

- Det har vært problemer i oppstarten av distriktsanbudet, men jeg vet styret i AtB har fokus på å få ordnet opp i dette. Det viktigste nå er å sørge for at busstilbudet er godt og sjåførenes rettigheter ivaretas, sier han.