Det skal graves mye langs jernbaneskinnene i Midtre Gauldal i tida som kommer.

I forrige uke fikk Jernbaneverket innleid ei ny arbeidsvogn som skal få kontroll på vannmengdene ved skinnegangen.

- Jordtypen her er enestående, på en negativ måte, forklarer ingeniørgeolog Roar Nålsund i Jernbaneverket.

Han hevder at jordtypen i Soknedal og Gauldal er svært rasfarlig sammenlignet med andre jernbanestrekninger i Norge.

Men nå håper Jernbaneverket at rasforebyggende tiltak skal bidra til å redusere antallet ras i årene som kommer.

- Bare i forhold til Dovre- og Trønderbanen har vi fått fem ganger mer i budsjettmidler til rasforebygging og skredsikring i år sammenlignet med i fjor, sier prosjektleder Tove Fjorden Ree i Jernbaneverket.

Tilsammen har Jernbaneverket fått cirka 30 millioner kroner til slike tiltak på Dovre- og Trønderbanen over statsbusjettet.

Se video av arbeidsvogna i vinduet ovenfor.