- Med fire falske identiteter kjørte sjåføren 268 mil i strekk. Den lengste pausen var på fem minutter, forteller regionsjef Roar Melum i Norges lastebileier-forbund (NLF).

I 2013 var den litauiske sjåføren i Trøndelag for å hente et vogntog han kjøpte fra et trøndersk transportselskap. Vogntoget hadde et flåtestyringssystem, et elektronisk sporingssystem, som finnes i de fleste nye vogntog. Sporingen ble ikke slått av da sjåføren tok over bilen og kjørte fra Trøndelag. Bilen ble fulgt nøye inntil den nylig havarerte, ifølge tung.no.

Flåtestyring

- Via flåtestyringssystemet så vi at den litauiske sjåføren kjørte fra Midt-Norge, nordover i Sverige, nedover Finland til Helsingfors. Turen er 268 mil lang. Den lengste stoppen han hadde på turen var på fem minutter, sier Roar Melum til adressa.no.

Onsdag avslørte Adresseavisen hvor enkelt NLF-sjefen fikk kjøpt seg falske fører-, og id-kort via en litauisk kontakt. Melum trekker frem denne historien som et skrekkeksempel for hvordan yrkessjåfører med flere falske kort kan lure seg unna kjøre- og hviletidsbestemmelsene ved å bruke flere sett med fører-, sjåfør-, og id-kort. Ved hjelp av flåtestyringssystemet kan arbeidsgiveren få informasjon om hvem som kjører bilen til en hver tid, samt opplysninger som hastighet, drivstofforbruk.

- Da vi møtte sjåføren i Trøndelag viste han oss de fire settene med kort, forteller Melum som er helt sikker på at det var den samme sjåføren som kjørte hele den 268 mil lange turen.

- Turen gikk fra Trøndelag oppover Sverige, nedover Finland til Helsingfors. Dette er helt horribelt. Vi vet at mangel på søvn ofte kan være minst like alvorlig som å kjøre med promille. Det tar lang tid å stoppe en 50 tonn tung bil. Tenk på reaksjonstiden til en som har kjørt så langt og ikke sovet, sier regionsjefen.

UP-sjefen: - Dramatisk

Distriktsleder i UP, Per Einar Hollum, mener dette er et fryktelig eksempel på hvor lenge en kan kjøre i strekk med falske førerkort.

- Dette viser bare litt av dimensjonene av hvordan problemet er. Vi har en jobb å gjøre. Det er selvfølgelig dramatisk å ha slike sjåfører på en vei, og ingen tvil om at det representerer en trafikksikkerhetsrisiko, sier Hollum.

Foto: Rune Petter Ness