- På onsdag var det ganske heftig her, da sto folk oppstilt utenfor bilopphuggeriet allerede før vi hadde åpnet. Og det fortsatte gjennom hele dagen. Til sammen tok vi imot 131 biler på onsdag, forteller formann ved Trondheim Bil-demontering på Øysand, Arthur Halvorsen.

Torsdag kom det inn ytterligere 50 biler.

Også på Sveberg rant det inn med biler som skulle vrakes.

- Vi hadde over 100 biler onsdag, og 70-80 biler på torsdag. Det er ganske ekstremt, vanligvis har vi seks-sju biler hver dag, men på denne tiden hoper det seg opp, forteller daglig leder ved Trøndelag bildeler i Malvik, Georg Grøneng.

Vrir seg unna årsavgift

Grunnen til vrakeboomen er at fristen for å betale årsavgift gikk ut 20. mars.

Bilistene som vraket bilen i før fredag, kunne dermed heve 3000 kroner i vrakpant, og slapp samtidig årsavgiften på 2995 kroner.

- Vi får inn mange biler som er forsøkt solgt, men som har fått dårlig respons på markedet. Da sender eierne heller bilen til vraking, enn å betale årsavgiften, forteller Grøneng.

Helt stille fredag

Fredag er det imidlertid ingen som leverer bilen.

- Nei, det er ikke en bil som skal vrakes i dag. Men det begynner å ry inn igjen ganske kjapt. Noen kjører i stykker noe, og mener det ikke er verdt å betale reparasjonen. Vraker de bilen før juli, får de tilbakebetalt halve årsavgiften, sier Grøneng.

Vil endre vrakordningen

- Dette er vel gode dager for dere bilopphuggere?

- Nei, egentlig ikke. Det blir altfor mange biler som kommer på én gang disse dagene. Vi skulle heller hatt dem mer jevnt fordelt, slik at vi får tid til å plukke av deler som kan gjenbrukes og selges. Vi klarer ikke å ta vare på så mye som vi burde gjort. Derfor har vi har spilt inn til Tolldirektoratet at fristen for å betale årsavgift heller burde fulgt registreringsdatoen på bilen, enn å ha en fast dag for alle som frist. Da hadde vi fått en jevnere strøm og kunne tatt vare på flere deler, sier Grøneng.

Tollvesenet opplyser overfor bt.no at det i fjor ble vraket cirka 156 500 kjøretøy. Det var 35 000 flere enn i 2012.