Det var et tøft omstillingsår for Luftforsvaret i 2013 med forberedelse av nedlegging av baser og noe kutt i bemanningen, samtidig som de ønsker å beholde kritisk kompetanse.

Det har også fått konsekvenser for treningen til jagerflygerne ettersom færre teknisk befal fra Bodø ønsket å fortsette etter at Ørland ble hovedbase for de nye jagerflyene.

Krevende omstilling

Major Stian Roen, kommunikasjonssjef i Luftforsvaret, bekrefter at det ble gjennomført færre treningstimer for jagerflygerne enn planlagt.

- Vi legger ikke skjul på at 2013 var et utfordrende år og vi står foran en krevende, men helt nødvendig endring og utvikling i luftforsvaret. Det førte blant annet til noe mindre flytimer for jagerflygerne enn ønskelig, sier Roen.

Han understreker likevel at Norge har utført de flyoppdragene for Nato og nasjonalt som landet har forpliktet seg til.

I rute i år

- Vi planlegger med å fly de timene vi skal i henhold til de målene Luftforsvaret har satt i år, sier Roen.

Han vil ikke kommentere hvor mange jagerfly som står på bakken i påvente av nødvendig vedlikehold, men at det er utfordrende å løse behovet for erfarne teknikere.

- Regjeringen gikk inn for å forlenge utrykningsstyrken (QRA) i Bodø så lenge F-16 skal ha denne rollen, noe vi fornøyd med, slik at vi er på færre baser midt i endringen og utviklingen vi er inne i. Dette rokker likevel ikke ved vedtaket om å etablere den fremtidige kampflybasen på Ørland, og den framskutte basen på Evenes.

I tillegg har vi forskjellige incentiver for å beholde kvalifisert fagfolk. Vi har også blant annet økt kjøp av eksternt vedlikehold hos AIM, innleie av personell, forlengelse av vedlikehold i Bodø i forhold til opprinnelig plan og utdanning av ekstra personell. Det vil få effekt over noe tid og reansettelser. Det er også tilføring av ytterligere midler for å kunne understøtte trening i kampflyvåpenet.

Årsrapporten klar

I dag legger forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen frem Forsvarets årsrapport for 2013. Der vil den krevende omstillingen i Luftforsvaret bli viet bred plass. Det samme vil oppbyggingen og milliardinvesteringene ved Ørland hovedflystasjon, som skal ta imot de nye F35-jagerflyene de kommende årene.