Hva skjer med trafikken på strekningen Ørland og Bjugn når jagerflybasen er fullt utbygd, og de to kommunene får et par tusen nye innbyggere? Det var en av problemstillingene som NTNU-studenter har sett på for å utvikle «nye» Ørland.

Pendlingen øker kraftig

Under et seminar på Brekstad i dag la en bred sammensatt gruppe studenter fra NTNU frem den foreløpige rapporten som skal hjelpe Ørland med å tiltrekke seg 35 prosent nye innbyggere som følge av hovedflybasen.

Men det er ikke bare Ørland som vil merke veksten i folketallet, også nabokommunen Bjugn legger inn en befolkningsvekst på minst 20 prosent. Dermed vil pendlingen mellom de to kommunen øke kraftig. I dag pendler allerede 17 prosent av arbeidsstyrken fra Bjugn til Ørland og ni prosent den andre veien.

Bjugningene jubler for nei

Bare elever tar bussen

NTNU-studentene mener kollektivtilbudet mellom Botngård og Brekstad på 13 km i dag er så dårlig, og så lite brukt, at det i praksis bare er skoleelever som kjører med bussen. I tillegg får dårlig tilrettelegging for syklister og rikelig tilgang på gratis parkeringsplasser skylden for at folk velger privatbil på jobb.

En kraftig oppjustering av kollektivtilbudet og pendlerparkeringsplasser er et av flere anbefalte tiltak. Studentene foreslår også restriksjoner på parkeringen i de to tettstedene som et viktig tiltak. Det kan bety parkeringsavgift og fjerning av parkeringsplasser på offentlige steder.

Ny bom for omstridt

I tillegg peker NTNU-studentene på bomavgift, rushtidsavgift eller drivstoffavgift som mulige tiltak for å redusere privatbilismen mellom Ørland og Bjugn. Dette har virket i storbyer som Trondheim, men bomavgiften er nå så kontroversiell på Fosen at gruppen ikke anbefaler dette. I alle fall ikke i denne omgang.

Ordfører Hallgeir Grøntvedt i Ørland spøker med at dette tiltaket høres fornuftig ut dersom det blir bomavgift bare den ene veien.

– Når det gjelder de andre tiltakene er det allerede vurdert av private aktører å bygge parkeringshus med betaling på Brekstad, sier ordføreren.

Studenter fra NTNU lanserer en bomstasjon mellom Ørland og Bjugn som en mulighet for å få ned privatbil-pendlingen mellom de to kommunene. Foto: DAN ÅGREN
Tåler bomtrøtte bjugninger en bom til mot Ørland, og omvendt? Foto: DAN ÅGREN