Dødsulykken på Dovre i går:

Begge hadde vinterdekk

Adressa-dokument fredag 05.02. 2010

Midt-Norges nye sykehuskart tegnes nå

Halvert antall fødesteder i regionen og færre akuttsykehus, viser den første strategiskissen fra Helse Midt. I løpet av de nærmeste månedene avgjøres lokalsykehusenes framtid i Midt-Norge. Les mer

Adressa-dokument fredag 22.01. 2010

Dårlig samarbeid kan tvinge fram sammenslåing

Svakt utviklet samarbeid mellom kommunene i Sør-Trøndelag går ut over velferdstilbudet til innbyggerne. Alternativet til et tettere samarbeid er mer statlig styring eller tvungen sammenslåing. Les mer

Jeg er ikke overrasket

Kommunenes interesse for å samarbeide har dalt de siste årene, mener fylkesmann Kåre Gjønnes i Sør-Trøndelag. Les mer

 

Valg gir opptur for Opera

Oslo (NTB): Programvareselskapet Opera har opplevd en dobling av antall nedlastinger av sin nettleser etter at brukerne har fått et valg. Les mer

 
 
Både bussen og varebilen var skodd med vinterdekk. Foto: LUDVIG KILLINGBERG JR.

Årsaken til dødsulykken på Dovre i går ettermiddag er foreløpig ikke kjent, men det kan se ut som om føreren av varebilen mistet kontrollen på kjøretøyet før det smalt.

Publisert: 03.11.2007 kl. 15:00
Endret: 03.11.2007 kl. 15:10

- Det lå tørr snø oppå den kalde asfalten, men det var ikke mer enn normalt vinterglatt på stedet da ulykken skjedde, sier distriktsjef i Statens vegvesen Gudrandsdalen Kjell Seim.

Omkom i ulykken

I går var det svært vanskelige kjøreforhold over store deler av Trøndelag, og det ble meldt om flere ulykker.

Men den mest alvorlige var dødsulykken på Dovre, der en 52 år gammel mann fra Hordaland omkom.

LES OGSÅ: Busspassasjerer fikk krisehjelp

Varebilen han kjørte kolliderte med en møtende buss fra Klæburuten med 42 passasjerer ombord. Det ble forsøkt gjenopplivning på stedet, men livet hans stod ikke til å redde.

- Mistet kontrollen

- Ulykken skjedde på en rett strekning, og det kan se ut til at føreren mistet kontrollen over bilen før sammenstøtet skjedde, forteller Seim.

Politiet har ansvaret for etterforskningen av saken, men skal sammen med Havarikommisjonen og ulykkesgruppen fra Statens Vegvesen prøve å komme fram til svaret på hva som skjedde i går kveld.

Begge kjøretøyene hadde vinterdekk. Det er ukjent om de kjørte piggfritt, men ifølge Seim skal det ikke ha vært nødvendig med piggdekk på de forholdene som var.

Bussjåføren og passasjerer som var ombord vil bli avhørt av politiet, opplyser operasjonsleder ved Sør-Trøndelag politidistrikt Sten Gregersen.

Tips en venn

Diskuter denne saken

Innsendt av Lars Bønå, 15.11.2007 23:24:02

om noe som ikke hadde betydning for denne ulykken i det hele tatt. Bildet viser rett veg og godt vinterføre med litt nysnø. I løs snø har piggene ingen effekt. For at piggene skal gripe, må det være hardpakket snø eller helst is.

Framfor å diskutere pigg eller piggfritt, bør man heller se på dekkenes tilstand. Nye personbildekk har 9-9,5 mm mønster. Allerede ved 7 mm er de betydelig dårligere, og ved 5 mm er de katastrofalt dårlige. Det gjelder for begge typer vinterdekk, og fortsatt er det tillatt å slite dem ned til 3 mm.

Piggdekk bremser bedre på bar asfalt, ikke på grunn av piggene, men fordi piggdekkene har en hardere gummiblanding. Når piggdekkene har vært kjørt lenge på bare, saltede veger, knekker piggene, eller de løsner i gummien. Ved katastrofebremsing vil løse pigger legge seg, og da virker de som skøytestål i stedet for pigger.

Begge disse bilene kom fra saltede veger, og da var i alle fall dekkene tilgriset og forringet.

Uansett hvilke vinterdekk man kjører på, må de skiftes ofte.

Se til Japan. De har økt kravet til minste mønsterdybde på vinterdekk til 5 mm, og så legger dekkfabrikkene sommergummi i bunnen slik at dekkene kan slites ut på sommerføre. Dermed gikk det totale dekksalget ned med 20 %, men det er de største norske importørene redd for å fortelle av frykt for tapt salg.

Innsendt av Pigg av, 05.11.2007 15:15:27

Nei, piggdekk er unødvendig. Det er unødvendig fordi de få gangene det hadde vært best med pigg, kan man ta det litt med ro. Har selv kjørt piggfritt i 7 år nå, uten problemer i det hele tatt. Har opplevd mange ganger at biler med pigg ikke har kommet seg opp en liten bakke mens jeg har klart det. Kjør etter forholdene så er piggfritt bra nok.

Innsendt av Jesp, 04.11.2007 13:14:48

Var det vinterveier i det aktuelle omerådet så er det jo klart at det er nødvendig med pigg. Man trenger ikke være spesielt våken for å ha fått med seg at piggfrie dekk kun er gode nok når det er tørt, kaldt vinterføre med snødekte veier. Når Kjell Seim ikke har bedre greie på dekk kan han like gjerne la være å uttale seg. Ellers så er det jo oppløftende å høre at Statens Vegvesen innrømmer at det kan være behov for piggdekk, (i følge dekktester) så lenge det ikke er sommerføre ellers snødekte vinterveier og temperatur under -15 grader. Personlig er jeg luta lei av å betale avgifter for egen og min familie's sikkerhet i trafikken mens andre sklir rundt omkring på piggfrie dekk og på denne måten setter alle andre i fare. Nå er det på tide at forsikringsselskapene tar tak i dette og begynner å legge hvilken type vinterdekk som benyttes når de skal fastsette forsikringspremie. Det er vel også her slik at den gruppen som volder mest skade skal betale for dette???? Jeg er ihverfall ikke interessert i å betale høyere forsikring for at andre skal kjøre piggfritt og det er jo det vi gjør i dag. Mulig dette er en sak for forbrukerrådet?

Innsendt av Petter Smart, 04.11.2007 00:11:29

Det er en kjent sak at minimum 20% av bilene må være skodd med pigg for og opprettholde tilstrekkelig friksjon for de uten. Selv om piggdekkandelen i sentrum nå er rundt halvparten av ønsket antall må de som bidrar til og holde veiene trygge betale for det.

Hva om alle kommunens biler kunne kjørt med pigg? Sparte penger i veivedlikehold betyr jo kroner i kassa for kommunen.

Men hvem er det som tenker på penger i denne sammenhengen?

Innsendt av Jesp, 04.11.2007 13:21:59

Tanken er sikkert god men kommunene skal så absolutt ikke kjøre med pigg så lenge jeg er pålagt å kjøre piggfritt. Skal kommunen kjøre pigg så er det jo du og jeg som må betale piggdekk gebyret for de og det er ikke jeg veldig interessert i. Mitt forslag blir heller at jeg kjører pigg gratis slik at kommunen drar nytte av dette når de kjører piggfritt. Det morsomme er jo at mange av kommunens kjøretøy faktisk benytter piggdekk. Piggfritt er ikke godt nok for de men det skal liksom være kjempeflott for alle oss andre.

Innsendt av pedro, 04.11.2007 00:10:55

Seim sier at det ikke var nødvendig med piggdekk.!!!!

Skal vi bruke piggdekk når forholdene tilsier det nå da ???

Jeg trodde at det var nok med vinterdekk jeg da !!

Hva mener politiet vi skal være skodd med da ???

Innsendt av omega 2,2, 03.11.2007 18:07:12

Nok et eksempel på at folk er bortskjemte med saltsvineriet som utøves.Folk generelt kan ikke å kjøre på glatt føre lengre.støtt stoppveisaltingen.

Innsendt av Nord Døl, 03.11.2007 17:54:08

Uansett vær og føreforhold over fjellet, så må vel hver enkelt selv ta ansvar for sitt eget kjøretøy. Om føret er så dårlig at det ikke er forsvarlig å kjøre så gjør som bussjåførene i Lesja Bilruter. NEKT Å KJØR videre før strøbil er på stedet.

Innsendt av Svein Erik Pettersen, 03.11.2007 16:00:15

Innfør flere avgifter på hjelpemidler som kan redde liv (les: piggdekk), så kommer vi oss kjapt under 4 mill. innbyggere igjen.

Holdt selv på å stryke med forrige vinter da jeg kjørte i 30 km/t på såpeglatt vei med piggfrie dekk.

Nei, dette er topp. Hva med avgift for bruk av hjertestartere? Fin-fin idé for å lure inn noen ekstra kroner til oljefondet.

Innsendt av Jostein, 04.11.2007 00:06:28

Har kjørt piggfrie dekk i mange år på glatte vestlandsveier (les: +3 grader og snø om dagen - 0 grader om natten) uten at jeg har hatt nevneverdige problem av den grunn. Da er det ein faktor igjen - SJÅFØREN!!!

Innsendt av Jesp, 04.11.2007 13:37:24

Hvor i all verden har du det ifra? At piggfri dekk skal være like bra eller bedre enn piggdekk? Jeg kan vise til tester som klart sier at piggfrie dekk er like bra eller kan være bedre enn piggdekk bare på snødekk og ved "sprettkulde". På alle annen føre kommer piggdekk bedre ut, også på "bare" veier. Dessuten så er det mange faktorer som spiller inn. Hvilken dekk man har for eksempel. Mange kjøpe "billigmerker" piggfrie dekk og de er slett ikke bra. Hvilken bil man kjører er også at stor betydning. Det ene bilmerket kan oppføre seg svært forskjellig fra andre merker ved bruk av samme dekk. Jeg støtter Pettersen fullt ut og har selv gått tilbake til piggdekk etter å ha forsøkt piggfrie dekk i 3 sesonger. På de tre vintrene har jeg hatt alt for mange nesten ulykker slik at jeg må ha forkortet livet med minst 10 år. Jeg vil på ingen måte gi piggfridekkene æren for at det heldigvis for meg selv og andre har gått bra. Man trenger egentlig ikke å diskutere hvilket dekk som er bedre enn det andre. Det er bare å fjerne avgiften på piggdekk og se hvor mange som da velger å kjøre piggfritt, men da blir det vel mindre panger inn til "kassa".

Innsendt av Jostein, 04.11.2007 20:12:33

Jesp skrev: "Hvor i all verden har du det ifra? At piggfri dekk skal være like bra eller bedre enn piggdekk?"

Eg har ikkje skreve at piggfrie dekk skal være like bra eller bedre enn piggdekk. Eg skreiv at eg ikkje har hatt nevneverdige problemer ... Dei få gangane eg ikkje har klart å fullføre kjøreturen med piggfrie dekk har biler med piggdekk stått igjen lenger nede i bakken. Det gjelder å vite hva enn har under bilen. Det er det bare sjåføren som kan styre.

Innsendt av Gunder Weaas, 04.11.2007 16:13:35

Jeg har kjørt piggfritt på personbil, varebil, buss og vogntog i Norge og i utlandet i mange år uten det minste problem. Og det er på alt slags føre fra slaps, is, snødekke og bar asfalt. Men nye (maks 3 år gamle) dekk er det sjåføren som avgjør om det går bra eller ikke. En må kjøre etter utstyrs og føre. Enkelt og greit. De som klager på piggfrie dekk bør vurdere sine egne kjøreferdigheter. Husk at piggdekk "sklir" langt i motsetning til piggfritt på våt asfalt som er 60% av underlaget i byen og tettsteder i lavere strøk om vinteren... Ingen som fokuserer på hverdagssikkerheten...

Innsendt av Jesp, 05.11.2007 00:38:22

Det er hevet over enhver tvil at piggdekk er piggfrie overlegne på de aller fleste føre og jeg sitter med en test gjort i Sverige for et par år siden som helt klart sier at piggdekk også er bedre på asfalt. Det har ingenting med kjøreferdigheter å gjøre når man flere ganger på en og samme vinter opplever å bli stående fast og spinne på padde flatt underlag med piggfrie dekk og vinteren etter ikke har noe problemer som helst når det gjelder hverken start eller stopp. Det er her snakk om samme bil og den har automatgir slik at det heller ikke kan bortforklares med bruken av gasspedal eller clutch. Jeg kan godt være enig i at det er sjåføren som avgjør om det går bra eller ikke ved bruk av piggfrie dekk for dekkene er det jammen meg ikke mye hjelp å få fra.

Innsendt av luremusa, 04.11.2007 10:49:51

Piggfrie dekk er gode nok,det er sjåføren som har ansvaret.Finnes også kjetting man kan kjøpe til piggfrie dekk hvis man kjører og må kjøre på glatt vei....

Innsendt av Jesp, 04.11.2007 13:17:38

Kjetting kan du kjøre rundt på selv men forsøk ikke å prakke dette på meg. Kjetting er kun en nødløsning og er ikke ment å kjøre lengere distanser med. Jeg kjører med pigg og har aldri behov for kjetting.

Innsendt av Hilde Prytz, 04.11.2007 16:52:04

Jada jada,det er vel ingen som prakker på deg kjetting vet du :p....Jeg mente at kjetting bruker man om man sitter fast da!!!!!!!Ingen kjører vel rundt milesvis med det??ha

Innsendt av v, 03.11.2007 23:36:40

enig, avgifter kjem på,liv/fødsler, d blir snart forbudt å være i live i norge...

Innsendt av lirum, 03.11.2007 18:29:26

Det blir snart forbudt å tenne på en fyrstikk!

 

Skriv din kommentar

Tittel*

Kommentar

Fornavn *

Etternavn *

e-post *

Kallenavn (valgfritt)

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.

Hit vil vi i sommer

Sol, sommer og sand mellom tærne er viktig. Les mer

 

Du kan få mindre i erstatning

Dersom hyttetaket ditt får skader av snøen kan du risikere å måtte dekke utgiftene selv. Les mer

kjemperas i sunndal

7400 innbyggere sperres inne

Hele Sunndal blir innesperret på grunn av ekstrem rasfare. Les mer

- P Diddy interessert i Crystal Palace

Verdenskjent rap-stjerne kan ta kontroll over den engelske klubben. Les mer

Deprimert av Røkke-hotellet

Interiørkonsulenter alt annet enn imponert over innsiden av det nye hotellet i Oppdal. Se bildene og døm selv. Se bildene og døm selv

 

Se Stinius i skiparken

12 år gamle Stinius Hoseth Skjøtskift lar seg ikke vippe av railen. Les mer

 

Mer snø og kulde etter regn og mildvær

Betyr mildværet at våren endelig er kommet til Trøndelag? Glem det! Fra lørdag kveld synker temperaturen og snøbygene kommer tilbake. Les mer

Kraftig snøsmelting i Sunndal

Mildvær og regn har ført til kraftig snøsmelting i Sunndalsøra det siste døgnet. Les mer

 

Meldte nøklene stjålet - fant dem i kjøleskapet

En namsosing la seg flat etter at han meldte nøklene stjålet. Beklaget overfor politiet

 

Valg gir opptur for Opera

Oslo (NTB): Programvareselskapet Opera har opplevd en dobling av antall nedlastinger av sin nettleser etter at brukerne har fått et valg. Les mer

Du kan få mindre i erstatning

Dersom hyttetaket ditt får skader av snøen kan du risikere å måtte dekke utgiftene selv. Les mer

 

Endelig forslag til helsereform lagt fram i USA

Washington (NTB-Reuters): Demokratene la torsdag fram et siste sett med endringer til helsereformen. Representantenes hus vil trolig ta saken opp til avstemning søndag. Les mer

Terrortiltalt sier seg skyldig i USA

Chicago (NTB-AFP-Ritzau): En amerikansk statsborger sier seg skyldig i terrorplanlegging. Han er blant annet tiltalt for å ha planlagt et angrep mot avisa Jyllands-Posten i Danmark. Les mer