Arbeidet med å ta ned den gamle Riisbrua er i gang – og noen meter unna bygges en ny bru på 55 meter, som vil gå over nye E6 gjennom Oppdal og jernbanelinja. I helga jobbes det døgnet rundt for å få vekk det gamle – og få opp deler av den nye brua.

- Dette blir en travel helg for oss, sier byggeleder Geir Skjold-Johnsen til adressa.no.

Vel 25 personer starter arbeidet med å bygge og rive bruene.

- Det blir stans for passasjertrafikken på Dovrebanen fra lørdag klokka 05.30 til mandag morgen klokka 05.30, men alternativ transport settes opp på strekningen for togpassasjerer. Også Jernbaneverket vil gjøre arbeider på jernbanelinja i helga, så ingen må bevege seg på skinnen i tro om at det ikke kan komme et tog, understreker Skjold-Johnsen.

Det har lenge vært stor aktivitet på anlegget med forberedelser til bruprosjektet. Mange detaljer skal på plass med tidsplaner, sikkerhetsgjennomgang og klargjøring av elementer. Det vil bli arbeidet døgnkontinuerlig gjennom denne togfrie helga.

Samtidig med montasje av ny bru blir også gammelbrua, "Riisbrua", revet. Delen over jernbanen blir først fjernet. Betongdekket kappes i skiver på vel en meters bredde og løftes ut i denne fasen. Når dekket er fjernet i området over jernbanen vil resten av dette bli meislet ned. Til slutt fjernes stålkonstruksjonen og fundamenter.

På grunn av en vinter med lite snø og kulde ligger framdriften med arbeidet av ny E6 gjennom Oppdal to måneder foran skjema. Allerede 4. juli åpner den nye brua over til Kåsen.

- Den nye limtre-brua vil bli et landemerke. Den er 55 meter lang – og kommer ganske høyt, siden også toglinjene også skal under brua. Samtidig er selve arbeidet med veien i gang, så totalt er vel 50 personer nå sysselsatt med veiarbeidet i Oppdal, forteller byggelederen.

Den nye Kåsenbrua, som blir over den nye E6'en gjennom Oppdal samt jernbanelinja, er 55 meter lang og bygges i limtre. Brua vil bli et nytt landemerke i Oppdal. Foto: Geir Skjold-Johnsen
Arbeidet med å ta vekk Riis-brua er allerede i gang. Foto: Geir Skjold-Johnsen