Jo da, selvsagt må vi kunne forvente at Doherty stiller som planlagt, men den engelske rockstjernen har en så frynsete historie med avlysninger og kaoskonserter i doprus at det alltid knyttes en viss spenning til hans tilstedeværelse og tilstand på avtalte arrangementer. Seinest i fjor avlyste han Hove-konserten samme dag som han skulle ha spilt med sitt band Babyshambles, og på Øya-festivalen tre år tidligere kom han fem timer forsinket på scenen. I så ruset tilstand at han kastet opp halvveis i konserten. Og for å gjøre det norske scene-scenarioet komplett, skulle han spille to konserter på Rockefeller i 2006. Begge ble avlyst.

Presis og i form

Men det kan også gå bra! Slik som på Roskilde-festivalen i helga, hvor Doherty skulle spille siste dag. Og gjorde det med glans. For ikke nok med at han entret scenen på minuttet klokka fjorten, slik han skulle, han virket i tillegg å være i god form og leverte en konsert som sjarmerte de om lag 15000 tilskuerne.

Som alt annet med Doherty, er også konseptet han reiser rundt med for tida noe usikkert. Hans platelselskap klarte så seint som dagen før Roskilde-konserten derfor ikke å gi noe klart svar på spørsmålet. Svaret viste seg å være uten, og etter det vi erfarer vil det også på Storås-festivalen være den akustiske soloartisten som stiller.

Droppet Jacko-hyllest

Og det kan altså bli en svært hyggelig opplevelse med den rufsete og uformelle stilen. Hvor Peter Doherty kanskje prøver seg på ting han ikke kan, slik som da han i Roskilde prøvde seg på «Billie Jean», i en hyllest til Michael Jackson. Men den droppet han etter at et par forsøk slo feil etter bare få sekunder. Og det kan også være at han avbryter konserten for å lete etter røyk som han har mistet på gulvet, om han da ikke finner det for godt å kaste masse bokser (øl?) ut til fansen nærmest foran scenen.

Gammelt og nytt

Forhåpentligvis vil Storås-publikummet også få høre sanger fra hele hans karriere, som da han søndag spilte både Libertines- og Babyshambles-stoff, foruten også noe fra soloplata som kom tidligere i år. Og fra denne markerte både «Last of the English Roses» og «Arcady» at hans store dopproblem heldigvis ikke har tatt knekken på kreativiteten. Mens sanger som «Don't Look Back Into The Sun» (Libertines) og «You Can't Stop Me Now» (Babyshambles) begge kom med den såre nerven og skjøre skjønnheten som ligger i Dohertys musikk. Og som kommer ekstra godt fram når det bare er han og gitaren.

Hør Pete Doherty på Spotify: Solo Med Babyshambles Med The Libertines

Spilte heroin-låt

Det mest spesielle øyeblikket kom likevel da Pete Doherty valgte å spille en Neil Young-låt. For Youngs klassiske antidoplåt «Needle and the Damage Done» får unektelig en ekstra mening når den framføres av en 30-åring som selv har sittet så dypt i gjørma. At Dohertys nakne versjon låt strålende gjorde ikke opplevelsen mindre.

- Vi har ikke vært veldig bekymret, men det var godt å se at han dukket opp på Roskildefestivalen i går, og veldig godt å se at han gjorde en knall konsert, sier kommunikasjonsansvarlig for Storåsfestivalen, Mats Paulsen.

I rufsete storform: Pete Dohertys opptreden på Roskilde i helga lover godt foran Storås om en måned. Han kom på scenen presis, virket i god form og leverte en konsert som begeistret 15000 tilskuere. Foto: Klavs Bo Christensen/Rockfoto