Nå starter hun en psykologitjeneste spesielt rettet mot underholdningsbransjen.

– Alle disse realityseriene er farlige for folk. Det er mange unge som brenner seg, og føler seg spist og uttygget etter å ha vært med på dette. Det er en kort vei til berømmelse, men de kjøper folks drømmer og naivitet, mener Andrée Tranaas (43).

Mandag starter hun opp iMind psykologi, en ny psykologitjeneste i Namsos, og tilbudet er tilpasset aktører i underholdningsbransjen. Andrée Tranaas har jobbet som psykologispesialist siden 1994, og har gjennom sin jobb i rockebyen Namsos sett at det er et udekket behov for psykologhjelp blant de som står på scenen og foran TV-kameraene.

Tøff bransje

– Dette er en bransje som har veldig spesielle arbeidsforhold. De fleste jobber når andre folk har fri, på kveldene, nettene og i helgene. Mange er også ute på turneer. Dette gjør at det er vanskelig å kombinere jobben med familieliv. Samtidig er det en bransje hvor en skal prestere og være på topp hele tiden. Mange sliter med sceneskrekk og prestasjonsangst, og det er de som kaster opp før de skal på scenen. Og så er det også en bransje hvor det er mer akseptert å bruke alkohol og tabletter, mener Andrée Tranaas.

Hun påpeker at det både i USA og England er psykologitjenester knyttet opp mot underholdningsbransjen, og at det også her til lands er helt naturlig å benytte psykologer når idrettsutøvere skal prestere. Derfor mener hun det er på høy tid med et slikt tilbud for underholdningsbransjen, som sysselsetter mer enn 100000 personer.

Artister forsvinner

– Jeg har vært i kontakt med management som forteller om unge artister som har problemer, og vi hører ofte om artister som slår gjennom, men så blir de plutselig borte fordi det stopper opp. Jeg tror det er like viktig at management og organisasjoner knytter til seg en psykolog som at de sørger for å gi artistene juridisk bistand, sier Andrée Tranaas. Hun håper hun kan bidra til at folk i underholdningsbransjen blir bedre i stand til å takle de spesielle utfordringene bransjen har.

– Det kan handle om at de må finne alternative måter å håndtere sceneskrekk på, at de får hjelp til å bedre prestasjonene, at de får bedre kunnskap om seg selv og at de blir trygge i sin situasjon, sier Siegbrit Andrée Tranaas.