- Det er helt latterlig bra. Over all forventning, jubler designer Jonas Nilsson i Adresseavisen.

Hvert år deler Society for News Design Scandinavia (SNDS) ut designpriser i flere kategorier. Fredag kveld mottok Adresseavisen gull, sølv og hederlig omtale for tre av våre prosjekt.

På tampen av kvelden fikk Adresseavisen også «best of show»-prisen. Det betyr at mediehuset kan forlate København med årets beste digitale design-pris i bagasjen.

- God respons

- Det er stas å få anerkjennelse for det arbeidet man gjør, og det har vært ekstra kult å få muligheten til å jobbe med større digitale satsinger som dette over tid, sier Nilsson.

Han tilhører Utviklingsdesken i Adresseavisen som kontinuerlig jobber med å utvikle digitale presentasjoner som viser frem journalistikken på en spennende og kreativ måte.

- De digitale presentasjonene er blitt godt tatt imot av leserne våre, og vi hadde selvsagt ikke fått til dette uten det gode journalistiske arbeidet som lå til grunn. Det har også vært en fryd å billedlegge sakene, når man har så gode bilder å jobbe med, forteller Nilsson.

- Flinke medarbeidere

I den meget sterke konkurransen fra alle slags mediehus i hele Skandinavia kunne Adresseavisen juble for to medaljer i kategorien «storytelling».

- Adresseavisen har hatt en målrettet satsning for å løfte oss på digitalt design, og ett av målene er å markere oss i skandinaviske konkurranser. Det har vi gjort med disse prisene, og jeg er fantastisk glad for at vi lykkes med det. Det skyldes først og frem at vi har flinke medarbeidere som leverer på et høyt nivå, sier sjefredaktør Tor Olav Mørseth i Adresseavisen.

Gull, sølv og diplom

Det ble gull på serien «11 trøndere i New York» som omhandler trøndere som jakter drømmen i verdensmetropolen i USA. Det redaksjonelle innholdet sto journalistene Mari K. By Rise og Lajla Ellingsen og fotograf Rune Petter Ness for. Designer Jonas Nilsson har laget det lekre designet på de elleve digitale historiene.

Det ble også sølv for dokumentaren «Silkeveiene» som er skrevet av Jonas Alsaker Vikan og som er illustrert av Ole Martin Wold. I dokumentaren avslørte Adresseavisen et omfattende, organisert narkotikasalg fra norske nettverk til norske kunder fra en skjult del av internett, det såkalte «mørke nettet». Her er det designer Jonas Nilsson og kreativ leder Christer S. Johnsen ved Utviklingsdesken som har foredlet de tusenvis av tegnene som Vikan leverte.

I kategorien «data project» ble det en diplom og hederlig omtale av prosjektet «Navnekampen». Denne tjenesten ble lansert samtidig som skattelistene i fjor. Dette verktøyet gir deg svaret på spørsmålet du kanskje har grublet på lenge: «Hvor rikt er navnet ditt»? Du vil få opp gjennomsnittsinntekten og gjennomsnittsformuen for ditt navn. Søkemotoren gir deg også muligheten til å konkurrere med andre navn. De som står bak denne kreative ideen er Utviklingsdesken i Adresseavisen som består av kreativ leder Christer S. Johnsen, journalist Espen Rasmussen og designer Jonas Nilsson.

- Bedre opplevelse

Adresseavisen har som mål å videreutvikle sin digitale journalistikk, og i august 2014 ble en ny utviklingsdesk opprettet i redaksjonen.

- Ved å teste nye verktøy, lage nye funksjoner og presentasjonsformer - og å skape helt nytt innhold, håper vi å kunne gi leserne en enda bedre opplevelse på Adressa.no, sier kreativ leder Christer S. Johnsen.

- Ved å samle kompetanse innenfor journalistikk, fakta, webdesign og utvikling, har vi i Utviklingsdesken forsøkt å bidra til å gjøre Adressa.no til et enda bedre produkt, sier Johnsen, og understreker at jobben på ingen måte er ferdig til tross for prisdryss i den danske hovedstaden.

- Vi ønsker hele tida å lage noe kult!

Glade gutter: Christer S. Johnsen, Jonas Nilsson og Espen Rasmussen i Utviklingsdesken i Adresseavisen tar med seg to priser og diplom i bagasjen fra designkonferanse i København. Foto: PRIVAT
Christer S. Johnsen og Jonas Nilsson tok imot gull, sølv og diplom for digitalt design i København. Tredjemann Espen Rasmussen var på toalettet i det viktige øyeblikket. Foto: privat
Her får Adresseavisen prisen for gull i kategorien «Storytelling». Foto: PRIVAT
Avslørte dopnettverk: Dokumentaren «Silkeveiene» har fått heder og skryt tidligere for det journalistiske innholdet. Denne gang fikk den pris for presentasjonen. Foto: skjermdump adressa.no
Rikingnavn: Med «Navnekampen» kan du søke opp ditt eget navn og finne ut om dine navnesøsken tjener godt eller har stor formue. Foto: skjermdump adressa.no
Jakten på drømmen: «Elleve trøndere i New York» ble en omfattende serie hvor presentasjonen besto av både bilder, video og tekst. Foto: skjermdump adressa.no