Det første synlige tegnet på at ny firefelts vei mellom Trondheim og Melhus snart kommer på plass, er den nye jernbanebrua i Storlersbakken. Entreprenøren startet denne uka med å sette ned stålpæler i bakken.

- Vi må ned om lag 20 meter til fast fjell, sier Knut Inge Edvardsen, byggeleder i Statens vegvesen.

En 85 meter lang betongbru skal erstatte den gamle flaskehalsen på E6. 700 meter av jernbanesporet må legges om når den nye brua flyttes litt lengre opp i bakken.

Les også: Så dyr blir E6 fra Tiller til Melhus

Redusert fremkommelighet

- En av utfordringene er trafikkavviklingen. Vi må senke dagens E6 for å ha tilstrekkelig høyde under forskalingen til den nye brua, sier Edvardsen. Dette må gjøres for at tungbiltrafikken skal kunne passere. Byggearbeidet ved jernbanelinja vil pågå ut 2016. Trafikken blir ikke berørt foreløpig, men når brustillaset er satt opp blir farten satt ned til 50 km i timen.

- E6 blir stenget når veien senkes og det legges asfalt over strekningen som blir berørt. Trafikken vil også bli ledet via andre veier når støpearbeidene pågår, sier byggelederen i Statens vegvesen.

Ny gang- og sykkelveg i Lersbakken

Søbstad entreprenør fikk oppdraget på arbeidene og kontrakten har en verdi på 69 millioner kroner. Dette omfatter også en jernbaneundergang og 700 meter gang- og sykkelveg i Lersbakken mellom Heimdalsvegen og Heggstadmoen. Det blir en ny forbindelse for gående og syklende mellom Klett/Leinstrand og Tiller/Klæbu.

Les også: Fest for ny sykkelvei mellom Heimdal og Klett

Knut Inge Edvardsen er byggeleder i Statens vegvesen. Foto: TERJE SVAAN