Torsdag morgen oppsto det unormalt lange køer på E6 fra Sandmoen og sørover. Køene forplantet seg også på E39 mot Øysand. Årsaken var en stor trafikkontroll i regi av Statens vegvesen.

Kokte i køen

En av dem som kokte av raseri i køen var Dan Børge Flatås.

- Jeg har roet meg ned nå, men jeg kom nesten en time for sent til jobb og et viktig møte. For meg var det ikke krise, men for andre yrkesgrupper kan jo slike forsinkelser være alvorlige. For eksempel de som jobber i helse- og omsorgsyrker, påpeker Flatås.

Foreslår avskiltings-patrulje

Han etterlyser andre måter å gjennomføre kontroller på som ikke går ut over så mange mennesker. Spesielt kontroller rettet mot kjøretøy som er begjært avskiltet.

- Statens vegvesen vet jo hvem som ikke har betalt årsavgift, forsikring eller ikke har vært på kjøretøykontroll med bilen sin. Det burde være mulig å gå rett på disse og avskilte kjøretøyene hjemme hos bileierne. Om ressursene ble brukt på slike patruljer ville de være langt mer effektive, tror Flatås.

Tidligere denne uka var det storkontroll på E6 i Malvik.

Verstingene slipper unna

Flatås tror også at bilførerne det jaktes på er gode til å følge med på nettet. Der blir slike kontroller raskt varslet av andre trafikanter.

- Verstingene slipper unna uansett, og det er vi som har alt i orden som blir rammet. Jeg håper Statens vegvesen har tenkt igjennom de samfunnsøkonomiske konsekvensene ved å avholde slike gigantkontroller, avslutter Flatås.

- Prisen vi må betale

Fagleder for utekontrollen i Statens vegvesen, Jan Ivar Moen, skjønner frustrasjonen.

- Det er mange som kjefter på oss under en slik kontroll. Enkelte stopper opp for å rope ut sin mening, og da blir det jo bare enda mer kø. Men kø er prisen vi må betale for å luke ut trafikkfarlige kjøretøy, sier Moen.

Mest effektivt

Statens vegvesen er fullstendig klar over køene som oppstår. Når det blir virkelig ille stopper de kontrollvirksomheten i en periode.

- I dag tok vi pause i 45 minutter da det stoppet helt opp her. Målet vårt er minst mulig kø, men samtidig er dette det tidspunktet på døgnet vi luker ut flest begjærte kjøretøy. Gjennomsnittlig tar vi ut 25–35 biler på en slik storkontroll. Rekorden er over 90 kjøretøy, forteller Moen.

- Hva med forslaget om å oppsøke kjøretøy og bileiere som ikke har alt i orden?

- Tanken er tenkt, men det er problematisk for oss å gå inn på privat eiendom for å avskilte biler. Dessuten ville det vært veldig ressurskrevende.

- Hvorfor må alle kjøretøy sluses gjennom kontrollen?

- Vi har en kamerabil som kan luke ut kjøretøy med begjæringer. Men på steder med mye trafikk og stor hastighet har vi ikke lov til å vinke inn enkeltbiler. Det er for farlig rett og slett.

- Så bilistene må bare finne seg i at det blir kø når dere har slike kontroller?

- Ja, men vi stopper kontrollene om det blir for ille. Vi prøver også å begrense antallet storkontroller. De er imidlertid de mest effektive. Gevinsten er færre trafikkulykker fordi vi tar ut mange av de farligste kjøretøyene. Om noen har konstruktive tips til hvordan vi kan gjøre det på en bedre måte er vi bare glade for innspill, avslutter Moen.

Det ble en lenger tur til jobb for mange som kjørte forbi Sandmoen torsdag morgen. Foto: ANNE-MARIT MOE
Over 4000 kjøretøy ble kontrollert på Sandmoen i løpet av torsdag formiddag. Foto: Frank Lervik
22 biler som ble kontrollert var begjært avskiltet. I tillegg ble det skrevet ut 28 mangellapper og utstedt tre gebyr for manglende dokumenter. Foto: Frank Lervik
Fagleder i Statens vegvesen, Jan Ivar Moen, mener kø er prisen vi må betale for bedre trafikksikkerhet langs veiene. Foto: Frank Lervik