Det sier kommunalråd Geirmund Lykke (KrF).

Lovet byggestart til høsten

I forrige uke skrev Byavisa et intervju med styreleder Dag Herrem i Gråkallen vinterpark. Der lovet han byggestart av skianlegget i Bymarka høsten 2016. Herrem kunne fortell at de var kommet mye lengre enn de hadde trodd i forhold til planlegging og finansiering av vinterparken i Bymarka. Styrelederen kunne opplyse at byggingen nå kunne starte til høsten, og at den første skituren i anlegget skulle skje i november 2017.

Men så enkelt er det ikke.

Politiske reaksjoner

Saken i Byavisa, som også Adresseavisen omtalte sist helg, førte til at kommunalråd Geirmund Lykke (KrF) stilte spørsmål om saken i formannskapet tirsdag. Lykke viste til reguleringsplanens rekkefølgebestemmelser der bystyret har vedtatt at utbyggerne skal sørge for at det gamle anlegget i Vintervannskleiva skal være tilbakeført til natur og friluftsformål før søknad om tiltak kan sendes. Samtidig har et enstemmig bystyre vedtatt at det skal etableres en gang- og sykkelvei fra Ferista til Skistua før skianlegget skal få brukstillatelse. Og det skal etableres en parkeringsplass for anlegget. Alle disse tiltakene skal utbyggerne selv sørge for og finansiere selv.

- Selve anlegget er kostnadsberegnet til 60 millioner kroner, men i tillegg ligger det bestemmelser inne i reguleringsplanen som vil koste ytterligere 100 millioner kroner. Det er urovekkende at styrelederen kan gi inntrykk av at de nå er klare til å starte byggingen til høsten og at finansieringen er på plass. Det er umulig å tenke seg at Vintervannskleiva er tilbakeført innen den tid, at gang- og sykkelstien fra Skistua til Ferista er klar og at parkeringsplassen er finansiert, sier Lykke.

- Det er en selvfølge at parkeringsplass og gang-/sykkelveg må finansieres av alpinanlegget, siden det er dette som er årsak til investeringene, legger han til.

Umulig å skaffe flertall

Han reagerer på at Gråkallen vinterpark gir et inntrykk at av de skal få dispensasjon fra disse bestemmelsene når de nå lover byggestart høsten 2016.

- Det er helt umulig å tenke seg at det finnes et politisk flertall i Trondheim bystyre for å la dem slippe å gjøre de investeringene de er pålagt før anlegget kan åpnes, og det er helt umulig å tenke seg at flertallet i bypolitikken skal hoste opp 100 millioner kroner til disse tiltakene over kommunebudsjettet. Dette viser det jeg har sagt hele tiden: Dette er et luftslott som må skrinlegges en gang for alle, sier Geirmund Lykke.

LES OGSÅ (MENINGER): Vinterpark - Trondheims "Rock City"

Opplysningene stemmer ikke

Kommunaldirektør Ola By Rise svarte i formannskapet på spørsmålene fra Geirmund Lykke. By Rise sier at rådmannen i Trondheim ikke kan se at alle opplysningene som ble gitt i avisene stemmer med det som det er søkt om, blant annet tallene for finansiering.

- Verken kommunale tilskudd eller garantier er gitt. Selve søknaden er ikke komplettert og er klar for kommunal behandling, sa Ola By Rise.

I svaret fra rådmannen heter det også:

- I sin søknad hevder altså Gråkallen vinterpark AS at etablering av parkeringsplasser må betraktes som kommunens ansvar. Sammen med en eventuell kostnad knyttet til etablering av gang- og sykkelvei vil dette utgjøre vesentlige kostnadselementer for kommunen i prosjektet.

Ola By Rise sa i formannskapet at spørsmålet om dispensasjon fra bestemmelsene om rekkefølgekrav i reguleringsplanen behandles av rådmannen og at en slik søknad skal behandles før det legges frem en sak om økonomisk støtte fordi utfallet vil påvirke kommunes kostnader med etablering.

Med andre ord heller kommunaldirektøren kaldt vann i blodet på dem som jublet over muligheten for å ta den første skituren i vinterparken i november 2017. Svaret fra rådmannen tilsier at det neppe er klart for byggestart til høsten, og at spørsmålet om bygging av gang- og sykkelsti, opprydding i det gamle skianlegget i Vintervannskleiva og etablering av parkeringsplass på ingen måte er løst.

LES OGSÅ (KOMMENTAR): Bom for vinterparken

Skrinlegges: Kommunalråd Geirmund Lykke (KrF) mener kostnadstallene for Gråkallen vinterpark er så høye at prosjektet må skrinlegges en gang for alle. Foto: Jens Petter Søraa
Oversikt over planlagte heiser og nedfarter i Gråkallen Vinterpark, oppdatert etter endelig reguleringsplan. Foto: Gråkallen Vinterpark