- Vi opplever at passasjerene i de fleste tilfeller oppfører seg bra. Men vi tror det kan være lurte å minne de reisende på hva man bør tenke på når man er ute på farten. Mange av de punktene vi har satt opp er uskrevne regler. Det kan hende at man ikke tenker over disse til vanlig og da vil vi gjøre folk oppmerksom på dette, sier Grethe Opsal, kommunikasjons- og markedssjef i AtB.

Hovedårsaken til at listen er utarbeidet er for å få økt oppmerksomhet rundt sikkerheten til passasjerene, men også å sørge for en effektiv og behagelig reise for dem som reiser. Opsal sier at de ikke er ute etter å rette en pekefinger mot de reisende, men at dette er en oppfordring til å vise hensyn til medpassasjerer og bussjåførene.

- Alle må være med å ta ansvar. Av og til får vi henvendelser fra passasjerer som er mindre fornøyd med reisen. Det kan være alt fra at folk ikke har billetten klar når de kommer om bord på bussen, ikke reiser seg for dem som trenger sitteplassen mer enn seg selv, til at passasjerer går på bussen før de som skal av har rukket å komme seg ut av bussen.

17-punkts liste

Gjennom kampanjer og publisering av slike lister håper AtB å få bukt med slike problemer. Listen som busselskapet har utarbeidet er på 17 punkter. Et viktig punkt i listen er å være synlig for bussen. Du skal både gi tydelig tegn til bussjåførene, og du skal sørge for å gjøre deg selv synlig ved å bruke refleks, også der det opplyst. Opsal sier det også er viktig å gi rom til bussene på bussholdeplassene og at man må holde en avstand på minst én meter fra veien.

- I Prinsenkrysset og på flere store holdeplasser er det blant annet markert en stoppstripe på holdeplassen som passasjerene må stå bak for at bussen skal kunne kjøre nær nok. Står passasjeren for nære veibanen tør ikke sjåførene å kjøre helt inntil i frykt for å kjøre på passasjerene.

Her er et utvalg av punktene som AtB har publisert på sine hjemmesider:

  • Gi tidlig og tydelig tegn til sjåføren når du skal stoppe bussen på holdeplass.

  • Hold minst 1 meters avstand til buss i bevegelse.

  • Bli sett. Bruk refleks, også der det er gatebelysning.

  • Vis køkultur. Ta hensyn til avstigende passasjerer.

  • Ha Mobillett og annen betaling klar før du går om bord.

  • Husk alltid å gå inn foran hos sjåføren for registrering og kontroll av din Mobillett.

  • Vis hensyn. Gi plassen din til noen som trenger den mer.

  • Vis hensyn. Unngå høylytte telefonsamtaler om bord i bussen.

  • Ha beina godt plantet på gulvet, ikke i setet hvor andre skal sitte.