Mandag 1. februar ble det lov til å stå parkert i kun tre timer maksimalt på parkeringsplassene på gateplan i Midtbyen og på Øya og Møllenberg, mot fem timer tidligere.

I forkant av innstrammingen lanserte Trondheim Parkering et tilbud til elbilister med spesialpris i de tre parkeringshusene på Leüthenhaven, Sentralbadet og på Brattøra. Elbilistene kan kjøpe langtidsparkering for 1 250 kroner per måned i de tre parkeringshusene. Det er omtrent halvparten av hva andre bilister må betale. På gategrunn kan elbilene parkere gratis.

Onsdag denne uka hadde kun 22 elbilister benyttet seg av tilbudet.

Etterlyser dugnadsånd

- Vi vet fra før at når vi introduserer nye produkter eller tjenester, med mindre de er ekstremt lukrative for brukerne, at det tar tid før de blir kjent og tatt i bruk. Det er kanskje litt skuffende at det ikke er flere som benytter seg av det, sier Løberg.

Han etterlyser mer dugnadsånd fra elbilistene som parkerer i sentrum hele arbeidsdagene.

- Vi jobber for å klare å fristille flere parkeringsplasser for de primære målgruppene inne i byen. Vi hadde håpet at de med elbiler kunne være med på den dugnaden, sier Løberg.

Bakgrunnen for at politikerne i Trondheim vedtok å sette ned makstiden på offentlig regulerte parkeringsplasser i sentrum fra fem til tre timer, er at de ønsker å redusere arbeidsparkeringen. De ønsker å frigjøre parkeringsplassene til bevegelseshemmede og de som kommer til sentrum for å handle eller bruke de andre tilbud, samt øke tilgjengeligheten med bil til Midtbyen.

Kontrollerer

I forkant av vedtaket viste manuelle registreringer at andelen elbiler som parkerer i Trondheim sentrum er sterkt økende. Rundt 25 prosent av parkeringsplassene på gatenivå i Midtbyen var opptatt av elbiler, og rundt 30 prosent av dem sto lenger enn maksimaltiden på fem timer.

- Vi er jo så vidt kommet i gang med kontroller på makstid. Det kan være de vil hjelpe på etter hvert, slik at vi får fristilt i alle fall de besøksplassene vi ønsker, sier Løberg.

- Siden bare 22 nye har kjøpt plass til elbil i parkeringshusene, hvor parkeres elbilene nå?

- Vi ser på enkelte dager at det står bra mange elbiler på parkeringsplassen på Leüthenhaven. Da er det grunn til å tro at noen er ute og bare flytter bilene sine som tidligere, sier Løberg.

Sjekker ventilstillingen

Han forteller at parkeringsbetjentene nå skal sjekke at elbilene ikke står på samme parkeringsplass lenger enn maksimaltiden på tre timer.

- Det er laget et opplegg og regime for omfanget av kontroller. Vi vet det er ressurskrevende. Betjentene må lese av ventilstillingen på hjulene på hvert kjøretøy, og dra tilbake og sjekke om det er brudd på makstiden etter tre timer, sier Løberg.

Han forteller at ikke har skrevet ut mange bøter for brudd på den nye makstiden ennå.

Ikke lading på kjøpet

Det følger ikke lademulighet med parkeringsplassene for elbiler i parkeringshusene. Det krever ekstra investeringer i infrastruktur til lading, og det må utredes modeller for hvordan betaling skal foregå. Ladeløsningene som etableres må også være i tråd med anbefalinger fra blant annet brannvesenet og andre godkjenningsmyndigheter, forteller Løberg.

- Trondheim Parkering skal nå i møte med brannvesenet for å avklare om det er behov for ekstra tiltak i tilknytning til parkering av elbiler i parkeringshus. Anbefalinger tilser at det vil kunne være nødvendig å etablere ekstra slukkeløsninger, for å håndtere en eventuell brann i en elbil. Samtidig er det viktig å understreke at det ikke er større brannrisiko i en elbil sammenlignet med ordinære biler, men at det er mer ressurskrevende å slukke en slik bilbrann, sier Løberg.