NTNU-styret går inn for rektors innstilling som betyr åtte fakulteter.

Økonomene jubler sikkert over resultatet i styremøtet, mens det neppe sprettes champagnekorker i lærerutdanningsmiljøet på Rotvoll, hos samfunnsvitenskapene og ved psykologi.

Debatten i styremøtet handlet mye om økonomi og utdanningsvitenskap. En rekke styremedlemmer argumenterte for et spisst økonomifakultet for å bli en tydelig konkurrent til Norges Handelshøyskole og BI.

Økonomibegeistret sjef

Styreleder Svein Richard Brandtzæg er åpenbart en veldig varm tilhenger av økonomifakultet.

- Det vil bli veldig bra for NTNU. Med NTNUs styrke på teknologi og innovasjon vil dette bli en utvikling av økonomimiljøet i Norge. NTNU har tilgang på noen av de beste studentene i landet, sa Brandtzæg, som mener NTNUs nye økonomimiljø har potensial til å profilere seg internasjonalt.

Ikke lærer

Selv om mange styremedlemmer snakket varmt om utdanningsvitenskap, var det ikke stemning for at området skal ha et eget fakultet. Det ble tatt til orde for at styret måtte sørge for konkrete tiltak for å sikre at utdanningsvitenskap blir tydelig profilert. Rektor har bedt om at fakultetene for fremtiden bare skal ha ett ord i navnet, med unntak for samfunnsvitenskap og utdanningsvitenskap, for å sikre begge fagfeltene profilering.

Slik blir inndelingen

Her er de åtte fakultetene som NTNU blir organisert i:

1. Ingeniørvitenskap.

2. Naturvitenskap, bioingeniørfag

3. Matematikk, informatikk, elektroteknikk

4. Humaniora

5. Helsefag, sykepleiefag, medisin, vernepleie, radiografi og audiologi.

6. Samfunnsvitenskap, psykologi, sosialfag, utdanningsvitenskap.

7. Økonomi.

8. Arkitektur, billedkunst, produktdesign.

Fag viktigst

Faglig slektskap har telt mer enn størrelse og geografi i arbeidet for å lage ny fakultetsstruktur. For eksempel vil NTNU beholde det lille arkitektfakultetet - som en tydelig konkurrent til Arkitekthøgskolen i Oslo - og fagmiljøene i Gjøvik og Ålesund knyttes til sine beslektede fagmiljø i Trondheim, i stedet for å samles lokalt.

Nå blir ikke alt skrevet i stein i og med vedtaket i styret. Rektor har sikret seg litt slingringsmonn for å foreta justeringer innenfor hovedmodellen, men det gjelder miljøene i Gjøvik og Ålesund.