- Vi synes ikke det er spesielt morsomt å øke prisene, men om vi effektivt klarer å nedbetale veiprosjektene fortere vil det også gagne bilistene til slutt gjennom kortere innkrevingstid, sier daglig leder Marius Maske i Trøndelag Bomveiselskap.
Nødvendig justering
Takstene settes nå opp i henhold til konsumprisindeksen. Forrige gang prisene ble justert var i 2012 for Miljøpakken, og i 2014 for E6 Trondheim-Stjørdal.
- Endringen er i henhold til stortingsproposisjonen og avtalen mellom oss og Vegdirektoratet. Vi har som oppgave å finansiere bompengeandelen av veiprosjektene og da er en justering i forhold til konsumprisindeks nødvendig. Hvis ikke kan bompengeinnkrevingen bli forlenget, forklarer Maske.
1 krone mer i de fleste bommene
I bommene i Miljøpakken der det i dag koster 8 kroner, øker prisen til 9 kroner. I de bommene der det i dag koster 10 kroner, øker prisen til 11 kroner. I de bommene som har tidsregulerte priser øker prisen fra 10 til 11 kroner, og fra 20 til 22 kroner i rushtiden. (Se detaljene for nye takstene på bildene til høyre).
Manglende bombrikker førte til svindyre gebyr
Bilistene trenger ikke å foreta seg noe i forhold til prisøkningen. Men de vil se de endrede takstene på skiltene ved bomstasjonene og de vil få en større regning. Maske anbefaler imidlertid at alle skaffer seg bombrikke. I dag er andelen i underkant av 90 prosent.
Økte inntekter
I 2015 tok bomvegselskapet inn om lag 800 millioner kroner på Miljøpakken og E6 Øst. Prisøkningen betyr en årlig inntektsøkning på mellom 50 - 60 millioner kroner.
- Disse pengene går ikke til oss, de går tilbake til veiprosjektene. Kun 1,5 prosent av våre inntekter går til vår administrasjon. Resten går rett inn i veiprosjektene, forsikrer Maske.
Slik blir nye E6 mellom Trondheim og Stjørdal
Andelen av kjøretøy som er fritatt bomavgift kan bli en utfordring fremover.
- Andelen miljøkjøretøy har økt betraktelig de senere årene. I utgangen av 2015 var andelen 7 prosent på E6 Øst. Om dette fortsetter må man kanskje vurdere endringer i finansieringen, mener Maske.