Natt til onsdag i forrige uke ble et vogntog stanset på Sandmoen i Trondheim.

- Fører klarte ikke å legge frem tilstrekkelig dokumentasjon som tillot ham å kjøre kabotasje, og dermed ble det anmeldelse, sier leder Jan Ivar Moen for Statens vegvesens utekontroll i Sør-Trøndelag.

- Stor inntjening

Det latviske transportfirmaet fikk 40 000 kroner i forelegg på fredag.

- Det er vanlig med ganske store forelegg når transportøren blir anmeldt. Det er ganske stor inntjening på å drive ulovlig og det går utover konkurransehensyn, forklarer Moen.

Kabotasje er transport hvor en transportør fra et land kjører mellom forskjellige destinasjoner innenfor et annet lands grenser. Kabotasje er i utgangspunktet ikke tillatt i Norge, men transportører fra EØS-land kan utføre midlertidig kabotasje i Norge.

- Krever papirer

- Det er tillatt med tre turer på sju dager i Norge, men det krever en god del dokumentasjon, sier Moen, og forklarer at det er ganske mange som ikke har dette i orden.

- Det oppstår gjerne en del språkproblemer, men det er førers plikt å legge frem nødvendig dokumtasjon, og de bør vite hva de skal ha med seg, mener Moen.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.