Natt til onsdag i forrige uke ble et vogntog stanset på Sandmoen i Trondheim.
- Fører klarte ikke å legge frem tilstrekkelig dokumentasjon som tillot ham å kjøre kabotasje, og dermed ble det anmeldelse, sier leder Jan Ivar Moen for Statens vegvesens utekontroll i Sør-Trøndelag.
Kjørte 268 mil – uten pause
- Stor inntjening
Det latviske transportfirmaet fikk 40 000 kroner i forelegg på fredag.
- Det er vanlig med ganske store forelegg når transportøren blir anmeldt. Det er ganske stor inntjening på å drive ulovlig og det går utover konkurransehensyn, forklarer Moen.
Kabotasje er transport hvor en transportør fra et land kjører mellom forskjellige destinasjoner innenfor et annet lands grenser. Kabotasje er i utgangspunktet ikke tillatt i Norge, men transportører fra EØS-land kan utføre midlertidig kabotasje i Norge.
51 kjøretøy måtte avskiltes etter kontroll
- Krever papirer
- Det er tillatt med tre turer på sju dager i Norge, men det krever en god del dokumentasjon, sier Moen, og forklarer at det er ganske mange som ikke har dette i orden.
- Det oppstår gjerne en del språkproblemer, men det er førers plikt å legge frem nødvendig dokumtasjon, og de bør vite hva de skal ha med seg, mener Moen.