Åpner «nye» Bakklandet neste uke:

Slik ble Nedre Bakklandet forvandlet på ni måneder

Butikkene på Nedre Bakklandet har hatt anleggsplass rett utenfor døra i ni måneder. Men nå er det over.

Før og nå: Nedre Bakklandet hadde tidligere parkering, men nå er det blitt erstattet med trær og benker. Richard Liodden Sanders/Christine Schefte

Saken oppdateres.

I august i fjor startet Miljøpakken arbeidet med å oppgradere Nygata og nordre del av Nedre Bakklandet i Trondheim. I neste uke er det offisiell åpning med varaordfører Hilde Opoku.

Daglig leder Preben Oosterhof i kaffekjeden Dromedar gleder seg stort.

- Området har blitt kjempefint. Det har fått et skikkelig løft, sier han.

LES MER: Bakklandet skal bli mer sykkelvennlig (PLUSS)

Merker mer salg

Men tiden med anleggsvirksomhet har vært tøff. Det har vært sperringer og mye bråk.

- Vi har hatt 30 prosent nedgang i omsetning siden anleggsarbeidet begynte. Men nå merker vi at det går oppover igjen, sier han.

Han forklarer at Dromedar ved Bakke bru er en typisk plass hvor bilister parkerer bilen rett utenfor, løper inn og bestiller en kaffe, for så å løpe ut igjen.

- Jeg håper ikke folk har rukket å legge om handlevanene sine. Vi har merket økning tvert etter at gravemaskinene forsvant, sier han.

LES MER: Nå er Bryggen-eiendommen solgt (PLUSS)

- Får igjen

De ni månedene med en byggeplass rett utenfor døra er allerede et tilbakelagt kapittel.

- Det har absolutt vært verdt det. Ikke at vi hadde noe valg heller, men det er bedre med optimisme enn sutring. Vi har gjort det beste ut av det, og nå får vi igjen for det. Gata er mye mer tilpasset de ulike trafikkgruppene, mener Oosterhof.

Vil skille trafikantene

I september 2014 ble det gjort tellinger av gang- og sykkeltrafikken på Nedre Bakklandet ved Gamle Bybro. Tellingene viser at det passerer om lag 6000 gående og syklende på Nedre Bakklandet i døgnet i sommerhalvåret. Det er en jevn fordeling mellom gående og syklende på strekningen.

- Formålet med oppgraderingen er å gjøre forholdene for fotgjengere og syklister bedre og samtidig skille de to gruppene bedre, sier prosjektleder Petter Fuglaas i kommunalteknikk i Trondheim kommune.

LES MER: - Flere syklister klarer ikke å håndtere sykkelen

Trær i stedet for parkering

Det er lagt nye sykkelheller og brustein i Nygata og nordre del av Nedre Bakklandet. Før var det asfalt på strekningen. I Nedre Bakklandet er vestre fortau utvidet.

- Det er også viktig å forskjønne området. Og det blir både trær, benker og sykkelparkering som erstatter korttidsparkeringen for bil på vestsiden av Nedre Bakklandet, forklarer Fuglaas.

Tiltakene finansieres av Miljøpakken, og vil koste 13 millioner kroner.

LES MER: Tre av fire synes det er greit å bruke bompenger på annet enn bare bilveier (PLUSS)

Vil få ned farten

Traseen inngår i Klæburuta, en av åtte hovedruter for sykkel som Miljøpakken prioriterer. Det har tidligere vært klager på sykkelkulturen fra Bakklandet og Lillegårdbakken Velforening.

- Mange går og sykler i området, og det er enkelte som sykler fort. Vi har derfor lagt sykkelhellene mer mot midten av veien for å få færre til å gå der, understreker Fuglaas.

Det er også lagt inn felt med brustein mellom sykkelhellene for å få ned farten. På enkelte steder har man malt en oppfordring til syklistene om å sykle pent på hellene.

20 000 sykler til og fra sentrum hver dag.

- Mindre konflikter

Kommunikasjonskoordinator for Miljøpakken, Kristin Gjærevoll, forteller at det har vært en del konfliktsituasjoner mellom de ulike trafikantene på Nedre Bakklandet.

- Det er både syklister, turister, gående og bilister som har virret rundt. Nå får vi skilt trafikkgruppene mye bedre og konfliktnivået blir redusert, sier hun.

Åpningen vil foregå klokka 15.00 onsdag 25. mai i nordenden av Nygata, der Nygata møter Nedre Bakklandet.

Følg Adresseavisen på Facebook,Instagram og Twitter.

Nedre Bakklandet er oppgradert og har blant annet fått ny brustein.
            (Foto: Christine Schefte)

Nedre Bakklandet er oppgradert og har blant annet fått ny brustein.Foto: Christine Schefte

Alexander Undrum Fathi er glad i å bruke skateboard i gata.
            (Foto: Christine Schefte)

Alexander Undrum Fathi er glad i å bruke skateboard i gata.Foto: Christine Schefte

Alexander Undrum Fathi og Henrik Moe Rødven er svært fornøyde med at arbeidet snart er ferdig i Nygata og Nedre Bakkalndet. - Det var forferdelig før. Det er mye bedre nå, sier Alexander, som bruker traseen ofte. - Men jeg forstår ikke hvorfor det noen plasser er opphold mellom sykkelfeltene, sier Alexander.
            (Foto: Christine Schefte)

Alexander Undrum Fathi og Henrik Moe Rødven er svært fornøyde med at arbeidet snart er ferdig i Nygata og Nedre Bakkalndet. - Det var forferdelig før. Det er mye bedre nå, sier Alexander, som bruker traseen ofte. - Men jeg forstår ikke hvorfor det noen plasser er opphold mellom sykkelfeltene, sier Alexander.Foto: Christine Schefte

Nå er det snart slutt på anleggsarbeid på Nedre Bakklandet.
            (Foto: Christine Schefte)

Nå er det snart slutt på anleggsarbeid på Nedre Bakklandet.Foto: Christine Schefte

Kaffebaren Dromedar gleder seg til å få ei oppusset gate uten gravemaskiner foran inngangsdøra.
            (Foto: Christine Schefte)

Kaffebaren Dromedar gleder seg til å få ei oppusset gate uten gravemaskiner foran inngangsdøra.Foto: Christine Schefte

Trær og benker har gitt området et mer estetisk uttrykk.
            (Foto: Christine Schefte)

Trær og benker har gitt området et mer estetisk uttrykk.Foto: Christine Schefte

Miron Furs har jobbet med å legge brustein i området siden september, kun med et opphold i vinter. Nå er det bare finjusteringer som gjenstår, sier han.
            (Foto: Christine Schefte)

Miron Furs har jobbet med å legge brustein i området siden september, kun med et opphold i vinter. Nå er det bare finjusteringer som gjenstår, sier han.Foto: Christine Schefte

Dette kartet viser hva slags oppgraderinger Miljøpakken har gjort det siste året.
            (Foto: miljøpakken)

Dette kartet viser hva slags oppgraderinger Miljøpakken har gjort det siste året.Foto: miljøpakken

Gikk du glipp av disse?