Det var sist mandag at passjakten startet for Sylvia Brudeli. Familien har bestilt seg sydentur, og 25. juni går flyet til Rhodos. Familiens 6-åring måtte ha nytt pass før turen.

- Vi tenkte vi hadde god tid på oss. Vi vet jo at det tar rundt ti dager å få laget et pass, sier Brudeli.

Men da de møtte opp på Sentrum politistasjon for å bestille pass var det ikke mulig. Drop-in timer for passbestilling tilbys nemlig kun på tirsdag og fredager. Andre dager er det bare åpent for passbestilling hvis man har forhåndsbestilt time.

- Vi prøvde å bestille time, men det var fullt. Det var bare mulig å bestille time 30 dager frem i tid og det ville være for sent for oss.

Påfølgende fredag møtte de opp igjen på politihuset klokken kvart på åtte for å bestille pass. Men det var de slett ikke alene om.

- Da var det allerede lang kø, og en ansatt sa de hadde nådd maksantallet de kunne ta i mot den dagen. Vi fikk et ark med telefonnummer til politiet i andre kommuner, vi ble stressa og begynte å ringe.

Etterhvert bestemte de seg for å ta turen til politiet i Selbu. De var der ved åpningstid klokken ni. Der fikk de bestilt pass til 6-åringen.

- Det redda oss. Nå blir det tur, sier Brudeli.

- Hårreisende

Hun er imidlertid svært kritisk til ordningen som gjelder for bestilling av pass.

- Jeg synes det er helt hårreisende at systemet er blitt så rigid. Det burde vært større muligheter for drop-in, og det burde være mulig å effektivisere systemet slik at flere får time. De vet at pågangen er større nå på sommeren, og da burde bemanningen vært økt slik at flere får time. Det ville imøtekommet behovet på en bedre måte.

Hun fikk opplyst at politiet i Selbu snart skal slutte å utstede pass, noe hun også stiller seg undrende til.

- De har jo system og rutiner på å utstede pass der. Når de slutter med det vil bare enda flere komme til Trondheim for å bestille pass.

- Det er mulig å forhåndsbestille time. Hvorfor var dere ikke tidligere ute med det?

- Det er det gode spørsmålet. Vi skjønner at det er vår egen feil. Vi burde ha planlagt det. Det er lett å være etterpåklok, men hverdag er hverdag.

- Dropin-kunder ikke fornøyde

- Det viser seg at dropinkunder ikke er fornøyd med dropin. De mest fornøyde kundene er de som har bestilt seg time. Det er klart at det er ikke noe godt tilbud at det er så vanskelig å få tak i pass, men systemet med timebestilling er kommet for å bli, sier Siw Hind som er seksjonssjef ved forvaltningsseksjonen ved sentrum politistasjon i Trondheim.

Hun forteller at sommertid er høysesong for passbestillinger, og at bemanningen for passbestillinger blir tredoblet på sommeren sammenlignet med på vinters tid.

Ifølge Hind er det imidlertid ikke bemanning, men tilgangen på såkalte biometrikiosker som er flaskehalsen når det gjelder evnen til å ta imot passbestillinger.

- Biometrikioskene brukes til å ta bilder og fingeravtrykk. Vi har bare tre av dem. De produseres ikke lenger, så det ikke mulig å få tak i nye. Det går ikke an å lage pass uten biometrikioskene. Det blir et nytt system fra 2017, og da kommer det nye kiosker.

Politiet har forsøkt å holde lørdagsåpent for passbestilling to somre, men da var det ifølge Hind nesten ingen som kom for å skaffe pass. De har også enkelte ganger lagt ut ekstra timer på kveldstid, disse timene er blitt fylt opp, men Hind sier de ikke har vurdert å legge ut flere timer på kveldstid sommeren 2016.

- Det er ikke bare å åpne slusene heller. Det er et kostnadsspørsmål dette.

Siw Hind er seksjonssjef ved forvaltningsseksjonen ved sentrum politistasjon i Trondheim. Foto: JENS SØRAA

- Rett å prioritere timebestilling

Med dagens system bruker politiet mest tid på å betjene folk som har bestilt seg time på forhånd, og langt mindre tid på folk som som satser på drop-in. Mens drop-in tilbys kun en og en halv dag i uka, kan man forhåndsbestille time til alle hverdager.

- Når dere har fullt i køen en halvtime før åpningstid på drop-in, har dere da rett kapasitet på drop-in?

- Vi har bare tre biometrikiosker. Vi fyller jo opp dem. Vi får ikke tak i flere kiosker.

- Men dere bruker vel biometrikioskene også på bestilte timer. Er du sikker på at dere har riktig prioritering mellom drop- in og timebestilling?

- Du kan snu på det. Hvilke kunder skal vi prioritere. Skal vi prioritere de som ikke klarer å bestille time? Jeg tenker det er rett å prioritere timebestilling.

- Du sier at drop-in-kunder er mindre fornøyde enn kunder som har forhåndsbestilt time. Kan det tenkes at det begrensede tilbudet i tid for dropinkunder er en medvirkende årsak til at de ikke er fornøyd?

- Før var det kun drop-in, og ingen timebestilling. Og det var mye mere klager da enn det vi får i dag. Folk er mye mer fornøyd med det systemet vi har i dag, sier Hind.

- Hvordan vil du karakterisere tilbudet til passkunder i Trondheim i dag?

- Vi ønsker å hjelpe kunder og vi har mulighet for drop in. Vi ønsker det beste for våre kunder. Men vi skulle ønske at man kunne være mer bevist på utløpsdatoen på passet.

Slutt på passbestilling i Selbu og Åfjord

Hind bekrefter at muligheten for passbestilling i Selbu forsvinner til høsten. Det samme gjelder for passbestilling i Åfjord. Dette henger sammen med at biometrikioskene som står i Selbu og Åfjord snart skal brukes til et annet formål enn passbestilling.

- Det skal opprettes et servicesenter for utenlandske arbeidstakere i Trondheim og i den forbindelse trengs biometrikiosker. Da har man valgt ut to plasser der det er minst salg av pass.

- Hva tror du det vil ha å si for trøkket dere merker i Trondheim når man fjerner muligheten for passbestilling i Selbu og Åfjord?

- Det blir noen flere pass. Men politikerne har bestemt at servicesenteret for utelandske arbeidstakere skal opprettes og det ikke går an å kjøpe biometrikiosker. Da må du foreta andre grep. Det er ikke gunstig, men sånn er det. Det er ikke noe vi kan gjøre noe med.