Akuttpasienter landes på Ceciliebrua når Sea King helikopteret står på taket på St. Olavs Hospital.

- Helikopteret leverte en pasient på sykehuset onsdag kveld, og da de skulle starte opp igjen fikk de en feilmelding. Derfor ble det stående på taket, sier presseoffiser Sigurd Tonning-Olsen ved Ørland hovedflystasjon til Adresseavisen.

Dette er ikke en ønskelig situasjon, men 330-skvadronen har folk på stedet som ser på problemet nå.

Feil med girkassen

- De ønsker å få byttet en del, og så håper vi å få helikopteret i lufta igjen i løpet av dagen, sa Tonning-Olsen torsdag kveld.

Helikopteret har en feil ved girkassen som teknikere til nå ikke har funnet ut av.

Fredag kom ekspertisen sørfra og de har jobbet med girkassen i hele dag. Helikopteret kan, i overenstemmelse med sykehuset, stå til lørdag.

- Vi håper at vi får orden på problemet i løpet av fredagen, sa Sigurd Tonning-Olsen.

- Hvor ofte skjer dette?

- Vi har to helikoptre på Ørlandet og de er godt over 98 prosent operative. Tekniske problemer hender fra tid til annen, men vi har flere helikoptre i reserve, så dette vil ikke ha noen konsekvens for operativiteten, sier presseoffiser Sigurd Tonning-Olsen.

Sikkerheten på sykehuset

Sikkerhetssjef ved St. Olavs Hospital, Roald Hammer, sier fredag kveld at de holder sjemaet for å få til et løft for egen maskin senest i morgen, lørdag.

Han forsikrer om at pasientenes sikkerhet hele tiden har vært ivaretatt.

Sea King lander alltid på landingsplassen på taket når de har med pasienter til St. Olavs Hospital.

- Sykehuset har rutiner som ivaretar pasientsikkerheten i slike tilfeller, sier sikkerhetssjef ved St. Olavs Hospital, Roald Hammer.

I de aller fleste tilfeller rutes helikoptre til Rosten, hvor Norsk Luftambulanse har helikopterlandingsplass.

- Akutte hastetransporter har vi alltid mulighet for å ta ned på sykehusområdet.

Senest i torsdag ettermiddag hadde de en landing på Ceciliebrua.

Beslutningen om hastelandinger blir tatt i hvert enkelt tilfelle.

- Slike beslutninger er det fartøysjef og lege som tar i samråd med AMK-sentralen, sier Hammer.

Kan heises med kran

Sikkerhetssjefen håper at helikopteret er klar for løft innen lørdag.

- Dersom ikke det går bra, må vi begynne å tenke alternativt for å få maskina ned fra taket. En plan B kan være å heise det ned med kran, noe som kan bli dyrt og komplisert. Derfor må det gjøres beregninger før vi går inn for noe sånt, sier sikkerhetssjefen ved sykehuset, som stoler på estimatene fra 330-skvadronen om at de vil få løftet helikopteret innen lørdag.

Nye helikoptre

I 2018 vil de nye redningshelikoptrene bli innført på Sola. Deretter på 330-skvadronens øvrige fem baser i Ørland, Banak, Bodø, Rygge og Florø.

Les også: Problemer i kø for danskenes nye helikoptre

Justis- og beredskapsdepartementet har organisert anskaffelsen av nye redningshelikoptre og arbeidet er organisert som et eget prosjekt, NAWSARH (Norwegian All Weather Search and Rescue Helicopters). Norge har tegnet kontrakt på 16 nye redningshelikoptre av typen AW101-612, med opsjon på ytterligere 6.   Helikopter-avtalen med AgustaWestland skal være verdt 6,25 milliarder kroner.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.