Rødt reagerer også på at forhandlingene om Miljøpakken føres bak lukkede dører.

Rødts bystyremedlem. Ragna Vorkinnslien sier partiet ble bedt om å bryte med miljøkameratene fordi flertallet av partiene bak Miljøpakken forlangte at de også måtte akseptere planene for superbuss i Trondheim.

Trenger bybane

- Vi mener superbussen er kortsiktig og lite miljøvennlig. Det er en bybane denne byen trenger. Men siden vi ikke ville akseptere superbussene ble vi bedt om å forlate samarbeidet. Der er holdningen at alle skal være enige, det var ikke plass til oss lenger, sier Vorkinnslien.

Miljøpakken i Trondheim er kommet i stand etter et bredt samarbeid mellom Arbeiderpartiet, MDG, SV, Sp, KrF, Venstre og Høyre. Disse samarbeidende partiene går under navnet miljøkameratene i korridorene på rådhuset. Miljøpakken er en plan for investeringer i nye veier, gang- og sykkelveier og kollektivtrafikk – i stor grad finansiert av bompenger og statlige overføringer.

Beklagelig brudd

Rødt i Trondheim synes det er merkelig at det ikke skal være plass til dem i det brede politiske samarbeidet som står bak Miljøpakken. Selv om de ønsker en annen løsning for kollektivtrafikken enn superbussene, mener Vorkinnslien de er enige om nok til å kunne ha fortsatt samarbeidet.

- Det er synd fordi det er så mange andre deler av Miljøpakken vi vil være med å samarbeide om. Det er et problem for hele utviklingen av byen at flertallet insisterer på at det skal være enighet om ett og alt for å kunne samarbeide om så viktige deler av utviklingen i Trondheim. Jeg kan ikke forstå at det er et problem om vi var uenige om superbuss og stemte etter vårt syn på akkurat det punktet. Vi er jo enige om det meste av de andre tiltakene i Miljøpakken, sier Vorkinnslien.

Feil medisin

Rødt sier de har kommet til den konklusjonen at superbuss-prosjektet er feil medisin for fremtidens kollektivløsninger i Trondheim. Ragnar Vorkinnslien mener flertallets mål om superbusser (busser med egne traseer) er både lite bærekraftig og kortsiktig.

- Superbussene er nesten ikke utprøvd tidligere, og vi vet at bybane fungerer. Dette er et stort og kostbart eksperiment som jeg er redd vi bruker fryktelig mange penger på og som vi kommer til å endre til en bybane om 20 år. Vår bekymring handler om at vi bygger superbusstraseene nå, men må rive opp asfalten om noen år for å legge ned skinner. Da er det bedre å legge opp til å etablere bybane med det samme, sier Vorkinnslien.

Demokratisk underskudd

Samtidig som Rødt nå går ut av samarbeidet reiser de debatten om hvorvidt miljøkameratene i rådhuset administrerer de politiske prosessene rundt Miljøpakken på en god nok måte. Ragna Vorkinnslien har betenkeligheter med at møtene der investeringene og prioriteringene i Miljøpakken foregår i lukkede rom, der det ikke skrives referat og der tidspunktet for møtene ikke offentliggjøres.

- Diskusjonene foregår på kontoret til ordføreren sammen med gruppelederne i partiene som inngår i miljøkameratene. Det skal råde konsensus på disse møtene, det skrives ikke referat og det fattes ikke formelle vedtak. Når saken kommer til behandling i bystyret er debatten ferdig blant miljøkameratene og saken er avgjort fordi flertallet er så bredt. Mange av de diskusjonene som foregår i det lukkede rom burde vært tatt i bystyresalen. På den måten ville alle bystyrerepresentantene deltatt, og byens innbyggere kunne deltatt med sine innspill og synspunkter, sier Ragna Vorkinnslien.