- Vi skal først sette syklene ut ved ulike studentboliger, men etter hvert håper vi å kunne plassere dem i sentrum av Trondheim, sier markedsansvarlig i AHA Eiendom, Kristin Kvaale til Adresseavisen.

Henter sykler som andre har etterlatt

Det var de ansatte i eiendomsfirmaet som la merke til at mange studenter og leietakere lar syklene sine stå igjen i byen når de er ferdige med studiene. De kom derfor opp med ideen om å hente inn syklene, reparere dem og gi andre mulighet til å bruke dem.

- Det å kaste og skrape sykler er jo en tragedie i seg selv, i alle fall når de fungerer. Derfor samler vi heller inn syklene, reparerer dem, gir dem et nytt utseende og gjør dem tilgjengelig for folk, sier medeier i firmaet, Alf-Egil Bogen til Adresseavisen.

Målet er å oppfordre flere til å sykle, og å fokusere på gjenbruk.

- Derfor har vi kalt sykkelen Recycle, det står det også på den. Da kan folk rundt se at vedkommende er opptatt av gjenbruk, og det håper vi kan skape holdningsendringer blant mange, sier eier og daglig leder i AHA Eiendom, Pål Berg til Adresseavisen.

- Vippepunkt

Firmaet samarbeider med Miljøpakken om hvordan de skal få folk til å bruke syklene.

- Jeg føler vi er på et vippepunkt. Vi har vært en stor småby, men nå er vi i ferd med å bli en liten storby, og det er grenser for hvor lenge man kan oppføre seg som en småby, sier kommunikasjonskoordinator i Miljøpakken, Kristin Gjærevoll til Adresseavisen.

Gjærevoll mener derfor prosjektet passer ypperlig akkurat nå.

- Av og til må man bruke bilen, men vi vil ikke at det skal være en vane å alltid kjøre. Den tiden er forbi, sier hun.

Kan få tilgang via en app

Eieren i firmaet er spent på hvordan syklene vil bli behandlet.

- Kommer noen til å kaste dem på elva, eller kommer de faktisk til å sette dem tilbake der de skal stå, spør Bogen.

AHA Eiendom har foreløpig plan om å ha lås på sykkelen, og at man kan få tilgang til koden via en app.

- Ideelt sett ville vi ikke hatt koder og slikt, men spørsmålet er om det er gjennomførbart, sier Bogen.

Vil spore syklene med GPS

- Hva hvis noen ikke leverer sykkelen tilbake?

- Vi vurderer å gjøre syklene sporbare via GPS, slik at vi kan hente dem dersom de ikke kommer tilbake innen ei viss tid. Hvor lenge hver enkelt kan ha den har vi ikke bestemt ennå, sier Berg.

- Det koster litt for dere å gjennomføre dette?

- Ja, det gjør det. Det blir fort noen titusener eller hundretusener, men det er vårt bidrag, sier Bogen.

Tester syklene på studenter

De første syklene blir satt ut ved studentboligene på Camp Trondheim til høsten.

- Det er en veldig riktig plass å starte, for hvis studentene tar dem i bruk, blir det mye lettere å vise at det er kult. Vi vil også oppfordre folk til å levere brukte sykler til oss, slik at vi kan sette ut enda flere, sier Kvaale.

- Det er også fint hvis andre firma kan gjøre det samme som oss, det er helt topp hvis flere kan være med å ta ansvar, sier Bogen.

De brukte syklene har blitt reparert og fikset opp i verksted. Foto: Kristin Heggdal