Det regionale kollektivtrafikkselskapet AtB vil fra 19. september stenge kundesenteret ved Trondheim sentralstasjon for godt.
- Dette er en naturlig utvikling med tanke på at flere kunder bestiller reisekort på atb.no, benytter nettbutikk for påfylling av reisekort og mobilappen AtB Mobillett, sier markeds- og kommunikasjonssjef Grethe Opsal i AtB.
Noen ruter forsvinner, mens andre får flere avganger. Se oversikten over høstrutene til AtB her
- Veldig få besøkende
I 2010 overtok AtB ansvaret for busstilbudet i Trondheim fra Team Trafikk. Den gang måtte all påfylling av reisekortet gjennomføres på et kundesenter.
- Antall besøkende i vårt kundesenter på sentralstasjonen er veldig lavt, og vi velger derfor å samle ressursene på kundeservice og salg til hovedkontoret i Kongens gate 34. Med selvbetjente løsninger er det igjen større behov for support og service via andre kanaler som telefon, mail og sosiale medier, sier hun.
Falsk AtB-billett spres via sosiale medier
Stenger i september
Siste åpningsdag på Trondheim sentralstasjon er fredag 16. september. Fra 19. september vil det bli nye åpningstider for kundesenteret i Kongens gate 34 og på ruteopplysningen/kundeservice på telefon. Blant annet vil telefontjenesten være åpen én time kortere på ukedagene.
- Vi jobber hele tiden med å forbedre og forenkle billettløsningene og tilgjengeligheten for kundene, men det vil uansett være behov for et kundesenter hvor kundene kan møte noen ansikt til ansikt, sier Opsal.
Antall kunder i kundesenteret varierer gjennom hele sesongen, men denne uka er trolig den travleste med tanke på studentoppstart og mange tilbake på jobb etter ferie.
- På en vanlig hverdag har vi mellom 400–500 kunder innom vårt kundesenter i Kongens gate, forteller Opsal.
AtB blar opp 57 millioner for ekstra ferjefasiliteter
Kjøper på nett og i mobilapp
Hun forteller videre at det har vært kraftig nedgang i antall salg av periodebilletter via kundesenter.
- Det har gått ned med om lag 20 prosent fra 2014 til 2016, sier hun, og de fleste henvendelser er i dag ved kundesenteret i Kongens gate.
Nettbutikk for t-kort ble innført i 2011 og står i 2016 for en andel på ca 27 prosent av salget på antall perioder. Her kan kundene kjøpe fra 7 og opp til 180-dagers periode. På mobilappen AtB Mobillett kan man per i dag kjøpe 7 og 30 dagers periode.
- I januar til mai i 2014 var det om lag sju prosent av periodebillettene som ble solgt via mobilappen. I tilsvarende periode i 2016 står mobilappen for 43 prosent av salget. Det utløser flere salg siden det ikke er mulig med lengre perioder, sier Opsal.